charlottecronquist

Lekfull tantra: Jag vill bidra till att du lever fullt ut


Hur ofta känner du dig fri att vara dig själv?
Hur ofta anpassar du dig till vad du tror att andra vill ha?
Vad är risken med att leva fullt ut?
Jo, du riskerar att älska mer och bli mer älskad!


Tänk alla åren då jag hade låg självkänsla och ofta kände mig värdelös. Då jag varje dag var tvungen att bevisa mitt värde inför mig själv och andra. Hårddraget kan en säga att jag köpte kärlek eller rätten att tillhöra en grupp.

Jag minns att jag ibland fick feedbacken att jag var svår att komma in på livet. Först blev jag förvånad och lite ledsen. Sedan insåg jag att det var helt naturligt. Jag försökte ju hela tiden spela en person som någon kunde älska eller åtminstone tycka om. Jag anpassade mig till det jag trodde var det passande. Inte alltid, så klart. Men ofta.

Det var som att min största näring var andras bekräftelse, eftersom jag kanska sällan kände mig värdefull i mig.

Nu har jag lärt mig att det är ungefär tvärtom. Alltså, för mig är det så mycket bättre att helt enkelt vara jag, än att försöka vara någon annan, eller på ett annat sätt. Det jag upptäcker är att jag öppnare och ju mer lekfull jag är, desto mer kärlek möter jag. Desto mer möter jag livet, människor och annat med kärleksfullhet. Och jag som hade inbillat mig att folk skulle tycka att jag var ett monster om jag var mig själv.

På många olika sätt vill jag bidra till att fler kan känna den här inre friheten och den här förmågan att älska livet och det som omger oss. I min världsbild har vi alla den möjligheten, längst där inne, det går att hitta sig själv bakom masker, idéer, prägling, uppfostran.

Ett av skälen till att jag jobbar med tantra, relationer och sexualitet är att det är områden som är laddade - och där ens egna mönster blir tydliga. När en märker hur rädd en är, eller hämmad, eller dömande eller vad det nu kan vara, så blir det också lättare att hitta sätt att bli mindre rädd, mindre hämmad eller mindre dömande mot sig själv eller andra. Och det blir lättare att känna livskraften i oss - och tillsammans med den också den sexuella kraften som bor i oss. För mig är det egentligen samma sak. När du upplever din sexuella kraft, till exempel för att det bubblar i kroppen, du känner dig energisk och på, eller du känner dig helt avslappnad i kroppen och stilla i sinnet, eller du har lust att dansa eller älska, eller du längtar efter närhet, eller du är kåt… eller du känner ett enormt kreativt flöde… ja då är energin där och igång. Och livet kan kännas mer. Du kan både känna högre toppar och djupare dalar.

Du kan hjälpa den frigörelseprocessen på traven genom att bli vän med din egen kropp, dina tankar, ditt varande och med andra genom att då och då stanna upp och göra saker som lockar dig till att vara i nuet. Att lägga märke till din andning, att göra vissa övningar, att meditera, att röra kroppen, att röra vid någon… att njuta… Allt detta som sker i nuet. 

Så det jag bjuder in dig till är att känna dig mer levande - och göra det med lekfullhet… inte ta allt som sker på så stort allvar…

Testa gärna Lekfull tantra… nu finns boken, för dig som vill ha tillgång till många övningar och mina reflektioner kring tantra… Onlinekursen… för dig som vill uppleva grunderna i tantra och så helgkurserna med massor av praktiska övningar och där du bjuds in till att leka och röra vid andra människor… och självklart sker allt med samtycke.

Jag har så klart fler strängar på min lyra, fler saker jag kan erbjuda dig som vill växa och bli dig själv. Kolla gärna in min hemsida ordentligt. Och är det så att du tar emot mina tips när du kommer till hemsidan får du då och då extra erbjudanden från mig…
Charlotte Cronquist är kärlekskrigare 
love is the answer

Related

lekfull tantra 6469769129779502586

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item