charlottecronquist

Lekfull tantra: Lyckokänslorna som fyller min kropp




Det är lunchpaus i tantra energy-kursen. Mahara spelar en låt och en kille ackompanjerar på gitarren. Jag halvligger på en madrass, tänker att jag ska vänta tills något händer, jag ska bara ta ett lugnt en liten stund.

Då märker jag att kroppen reser sig, som av sig själv och en halv minut senare dansar jag runt i rummet. Det är som vore jag en fjäril som flyger fram bland alla blommorna på ängen.


I dansen möter jag andra kvinnor. Vi flödar tillsammans. Ibland snuddar våra kroppar vid varandra, ibland är det ögonkontakt. Men mest av allt är det flöde. Ett varande, mitt i alla rörelser.

Jag känner mig så fri. Det är som att jag befinner mig i en rymd där alla mina rörelser är tillåtna, där jag är tillåten att vara jag. Där det råder en frihet. Vi är några kvinnor som dansar i mitten av rummet. Jag hör sången, sjunger med i den ibland, hör trumman, hör gitarren och upplever rörelsen i hela rummet, även bland dem som ligger eller halvligger på madrasser. I det här ögonblicket är det bara fritt flöde och var och en kan göra precis vad hen vill. Av denna frihet skapar jag alltså rörelse och möten.

Så saktar rörelsen av, jag lägger mig ner på en madrass. Mannen rör försiktigt vid min kropp. Den spritter av sig själv. Jag ligger där, känner en varsam hand mot min varma kropp och hela jag smälter. Hela jag blir till en darrande våg. Det är som att själva atmosfären, vänligheten, känslan av att höra ihop, vara accepterad, gör att jag fylls av energi. Det finns nästan ingen naken hud i det här rummet. Det doftar inte kåthet och förväntan. Det är en annan doft jag känner starkare och det är den av kärlek, av hjärtan som öppnas i takt med musiken och den inkännande beröringen. Det är som att jag befinner mig i en värld där jag kan bli sedd utan några masker och utan att någon dömer mig för den jag är.

Det är en av de viktiga saker jag tar med mig från sex dagar med Mahara McKay och hennes Tantra energy: När en säger att detta är ett rum där vi varken dömer varandra eller oss själva, där var och en har rätt till sitt eget uttryck, ja då skapas frihet. Det är så lätt att de där dömandena kommer smygande. Jag själv är expert på att döma mig själv hårt, att höra den där oroliga rösten i örat som ömsom viskar ömsom skriker: ”Du är för mycket nu, lugna ner dig, vad ska de andra tänka om dig”. Jag hör rösten och låter den passera, genom ett djupt andetag tar jag mig tillbaka till nuet, till dansen, till ögonkontakten, den vänliga beröringen. Och jag är hemma. Jag badar i en bassäng av kärlek. När jag ser mig runt i rummet, tar ögonkontakt med samtliga deltagare så är den där. Kärleken. Och jag älskar det.

Med mig i rummet är också kärlekskrigaren. Hon har älskat de här sex dagarna. Och nu känner jag än starkare hur viktigt detta är. Att skapa sammanhang. Att vara tillåtande. Att ge frihet. Att vara frihet. Att älska integritet. Och att tillåta flödet.

Jag är så nära hemma, i mig, i det lekfulla, i lekfull tantra som jag skapar. Jag kommer att ta med inspiration från Tantra energy, för det är något jag önskar att alla kan få känna.



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare Love is the answer

Related

tantra 23619219215173356

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Underbart! Jag vill också vara en kärlekskrigare! Det går sådär..:-(. /Stig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, ta ett litet steg i taget, det är min melodi. <3

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item