charlottecronquist

Kärlek: Hur reagerar du när din partner tittar på andra?




Du är ute och går på stan med din partner och så upptäcker du att hen tittar på andra personer av motsatt kön.
Vad händer i dig då?
För somliga räcker det för att känna svartsjuka, känna sig kränkta, inte respekterade eller osedda. Det gör ont när hen med blicken uppmärksammar andra än dig.


Vill jag vara en person som ständigt bevakar var min partner fäster sin blick? 
Vem blir jag då? En fångvaktare? 

De allra flesta män jag varit tillsammans med har knullat kvinnor med blicken. Alltså, de går på stan med mig, noterar en vacker kvinna med blicken, avgör på en sekund om hon skulle vara potentiellt knullbar eller inte, och om hon är det, dröjer han kvar med blicken tills hon passerat. På några sekunder sker en slags artificiell kärleksakt, som den mötande kvinnan med största sannolikhet inte har lagt märke till.
Om jag skulle fråga: ”Vad tyckte du om kvinnan som nyss passerade” är ett vanligt svar: ”Va, vem menar du?” Och att mannen vänder sig om för att förstå vilken kvinna jag avsåg.
Jag tänker att det beteendet är ganska naturligt. Vi har skapat ett samhälle där det ännu - ofta - förväntas att män ska bjuda upp, ragga, ta initiativ. Män har också fått träna på att få otaliga nej, när de försökt flörta sig fram till ett samtal eller till att ligga. 
Så att blicken fortsätter att skanna av kvinnor, även om en man är i sällskap med mig, är inte konstigt. Tvärtom.
Om jag skulle ha en riktigt dålig dag skulle jag potentiellt kunna känna att världen är fylld av kvinnor som är vackrare, intressantare och sexigare än jag och se varje snygging som ett hot mot relationen. Sanningen är ju den att det finns hur många kvinnor som helst som är vackrare, intressantare, sexigare (och yngre) än jag, men varför se dem som hot? Varför inte bara acceptera att världen ser ut så och att jag har en sak som är speciellt: Nämligen att jag är jag och att jag uppenbarligen attraherar min partner, annars skulle vi varken leva tillsammans eller gå omkring på stan tillsammans.
Jag tror att orsaken till rädslan för att en partner tittar på någon annan går att finna inuti oss. Vad är det som skapar rädsla? Har du känt dig bedömd tidigare? Är det någon viktig person som har kritiserat dig eller ditt utseende? Har du låg självkänsla? Vad skapade den? 
Och jag tänker så här: Om jag skulle vara rädd för halva mänskligheten, för kvinnor i allmänhet, för att jag är rädd att bli bortvald av min partner, då har jag verkligen skaffat mig själv en dålig situation.
Och vill jag vara en person som ständigt bevakar var min partner fäster sin blick? 
Vem blir jag då? Kanske blir jag som en fångvaktare? 
Vilken frihet vill jag själv ha att fästa blicken var jag vill? Ska jag verkligen sluta titta på något eller någon som är vackert bara för att vara hygglig mot min partner, för att inte riskera att såra hans självbild eller självkänsla?
Det är viktigt att skärskåda vad det är som skapar starka känslor, och särskilt om känslorna är orimligt stora eller starka.
Om bara tanken på att din partner ser andra människor, uppskattar andra, lockas av andra, så behöver du förmodligen något slags hjälp. Det handlar inte om att i första hand söka felet i partnern. ”Vad är det som gör att hen tittar på andra?” ”Behöver hen söka hjälp för det?” Och börjar det komma slutsatser av typen ”Om hen älskade mig skulle hen aldrig se på andra” - ja då är det, som jag ser det, viktigt att öppet kommunicera kring rädslor och visa sårbarhet.
Tänk om det går att vända på kuttingen. Att tänka: ”Min partner känner sig så trygg med mig, att hen kan notera skönheten hen möter, utan att vara rädd för min reaktion”. 
Ibland får jag frågor som: ”Hen tittar på andra, jag står inte ut med det, ska jag göra slut med hen?” Jag kan ju så klart inte svara på den frågan åt någon - bara be dem reflektera över varför det väcker så starka känslor.
Tänker på hur jag är har det i dag med min älskade man. Hur jag vandrar längs en sandstrand med honom, hur han börjar sakta farten och jag vill gå snabbare och så blir vii passerade av en eller två läckra bikinirumpor och det ger honom motivation att öka takten… Perfekt kombo: Jag får gå lite snabbare och han får se något lockande. Jag tänker att detta är så oskyldigt, nästan gulligt och varför inte bejaka att han blir motiverad av skönhet. 
Ibland kan det vara relevant att - i ett par - tala om: 
Vilken slags uppmärksamhet är det okej att vi ger andra? Hur flörtig är okej? Hur fysisk är okej? Eller vad som är relevant för just dig och er.


Om du behöver jobba med din självkänsla så har jag den perfekta onlinekursen för dig. Den heter Ta makten - och handlar om att ta makten i ditt liv.
Om det handlar om rädslor kring kroppen finns onlinekursen Älska kroppen
Det är kurser som du kan välja att gå, för att både stärka din självkärlek och din självbild (och på köpet känna dig friare att vara du). 

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

kärlek 3744231934687088874

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Väl skrivet.
    Vare sig jag eller sambon ögonknullar folk på stan, däremot kan vi öppet kommentera för varandra om atribut. Det finns vackra människor helt enkelt. Vi är helt öppna ändå med att vi båda, i fantasin, skulle vilja vara fler i sängen.
    Däremot kan vi låta oss ögonknullas av andra på t,ex restauranger, fik och klubbar. /sexposed

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommunikation är verkligen viktigt. Att kunna tala med varandra både om det som lockar och det som skapar rädsla. Tänk vad härligt att ni kan dela fantasier - och kanske lekar - med varandra. <3

      Radera
  2. Har inte tänkt på det så. Jag tittar på andra, har haft partners som tittat på andra, andra har tittat på mig. Det kan säkert vara upprörande för somliga, när man är osäker på sig själv eller sin partner. Men det är ju viktigt att prata om det och hitta ett sätt i det som funkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Kommunikation är a och o. Och se om ens gränser stämmer överens... :)

      Radera
  3. Du väcker som vanligt intressanta tankar. Jag är inte en sådan som reagerar så starkt på det där. Titta är OK med mig. Vilka tankar som sedan rör sig huvudet är jag mindre intresserad av. Det är när det kommer till handling som jag är beredd att bestämma mig för att tacka för mig. Som du skriver, det är ju viktigt att man själv funderar på vilken frihet man vill ha att tänka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh vad befriande att läsa att "vilka tankar som sedan rör sig i huvudet är jag mindre intresserad av" - underbart. Och för mig, som definitivt både tittar (mer nu än tidigare. Varit ganska avstängd. Tyvärr.) och blivit tittad på, och vars partners så klart också tittat, så känns det som att precis det är "kruxet" - dvs, när min självkänsla är tillräckligt god för att jag verkligen inte ska bry mig om vad någon annan tänker, oaktat om det är min partner eller en okänd människa, utan är fullt nöjd med att veta vad jag själv tänker och definitivt inte heller villig att leka tankeläsare... ja. Nog hundan blir livet enklare då!

      Radera
    2. Cornelia, jag tänker också att det, i en nära relation, är viktigt att tala öppet om gränserna för relationen. Vad får en göra? Vad är inom ramen för trohet, till exempel? Där kan det finnas en glidande skala i olika relationer, där det hos vissa är ok med en kram, för någon annan med förtroliga samtal och för en tredje är det ok också att ha sex med andra. Det finns så klart inga rätt eller fel - det viktiga är ju att personerna i paret är nöjda. <3

      Radera
    3. Helena, jag tänker att det verkligen är viktigt att då och då titta på sina egna tankemönster och processer och vad de kräver av tankeläsning hos andra... ;)

      Radera
  4. Detta har jag inte ens tänkt på! Så viktigt att sätta gränser för vad som känns ok i sitt förhållande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... och känna in vad som är rätt för dig.

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item