charlottecronquist

Kvinna 45+: Skäms du över din ålder? Sluta med det!!!

 

Jag en vanlig dag i februari 2021. Foto: Maja Säfström


Det är svårt att åldras med värdighet i vårt samhälle. Det kan också vara svårt att tala om åldrande, eller relatera till att vi själva åldras. Det kan bero på att åldrande lätt förknippas med skröplighet, sjukdom och död.

Och det kan vara svårare för kvinnor att åldras, eftersom det finns så många förväntningar på oss att se ungdomliga ut. Som att den kvinnliga mognaden - även den kroppsliga - ses mer som defekter än som tillgångar.

Själv har jag mycket länge haft svårt att tala om mitt eget åldrande. Själva ordet kan få mig att krympa. Som att jag, om jag pratar om min ålder, börjar skämmas lite, eftersom det verkar vara så mycket bättre att vara yngre.


Men sanningen är att vi alla åldras. Sanningen är att vårt yttre förändras genom livet. Du kanske minns det första vita hårstrået, eller antydan till rynkor runt munnen. Och jag gissar att du inte gav upp ett glädjetjut och skrek: Jippie! Nu börjar det synas att jag är en erfaren kvinna.

Istället uppmuntras vi till att dölja vår ålder eller helt enkelt inte låtsas om den.

På olika sätt matas vi med idéer om att det nästan är skamligt att åldras som kvinna.

”Man frågar inte en kvinna om hennes ålder” - är ett typiskt exempel på det. Och om du reflekterar över den ”artighetsfrasen” en liten stund… Vad säger den om attityden till kvinnor och ålder?


Redan när jag var i 35-årsåldern så blev jag stolt när folk tog mig för yngre än jag var. Det var som något slags bevis på att jag höll formen. Ungdomligheten. Länge fick jag möta detta. I takt med att åren gick, blev det allt skönare att höra det, nästan som en drog. Då slapp jag tänka på att jag faktiskt åldrades - och vad jag förknippade med det.


Jag minns när jag skilde mig första gången, jag var i 40-årsåldern. Och fler viskade till mig. ”Nu gäller det att du snabbt hittar en partner, för vid 50 vill ingen ha dig.” Och jag trodde på riktigt att det jag eventuellt hade som kunde attrahera andra, på något sätt skulle försvinna vid 50, eller om jag såg ut som 50. Så fel jag hade.


Det är  viktigt att både acceptera att vi varje dag blir en dag äldre och att trivas med dem vi är. När jag känner mig attraktiv i mina egna ögon, utstrålar jag ofta det i andras också. När jag tänker att ”shit, nu har jag blivit gammal och ful och ingen vill ha mig”… ja, då är det lätt att det blir en självuppfyllande profetia. 


Jag är född 1959 och det år jag fyllde 60 så började jag låta min ålder synas på Facebook. Tidigare hade jag hållit den dold, för att jag var rädd för att min ålder skulle skrämma bort folk, att jag skulle ses som för gammal.


Jag hade börjat kalla mig en kärlekskrigare några år innan, dessutom har jag skrivit en bok som heter ”100% Charlotte - ta ditt inre ledarskap” och sakta men säkert började det kännas som att jag behövde visa min ålder, för att vara trovärdig i mitt budskap. 


Jag lät min ålder vara synlig också för att stå upp för mig själv på riktigt, och dessutom visa mina medmänniskor att jag inte duckar för min ålder.

Vid ungefär samma tid slutade jag färga eller slinga håret, något jag gjort sedan jag var 20. Jag var nyfiken på hur mitt hår verkligen såg ut, och i dag är mitt ansikte inramat av vitt hår och i nacken är det mer klassiskt råttfärgat.


När jag mötte en dam i 80-årsåldern, tittade hon på mig strängt och sa: ”Du har blivit gråhårig, jag färgar mitt varannan månad.” Hennes budskap till mig var att det var slappt att inte dölja min ålder och att mitt gråa hår var ett utslag av något slags nonchalans. Kanske det var då jag insåg hur viktigt det är för mig, att äntligen acceptera att jag är en kvinna som passerat 60?


Jag berättar allt det här, för att visa att jag själv har kämpat så grymt mycket med ålder och åldrande och att jag länge försökt att definiera bort det, eller inte låtsas om det.


Men tänk om det i själva verket är så att vi kvinnor som passerat 45, som är i klimakteriet eller har passerat det, i själva verket har en enorm potential att bli power-kvinnor och att vi kan vara det på egna meriter. Vi behöver inte ängsligt jämföra oss med våra döttrar, vi kan vara stolta över dem vi är, med de kroppar vi har - och själva välja hur vi vill hantera våra kroppar. Tänk när du bestämmer själv - istället för att ge efter för vad du tror att omgivningen förväntar sig av dig!!!


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer


PS: Jag har en kompis, född samma år som jag, hon har börjat ordna aktiviteter för åldersrika kvinnor. Det initiativet gör mig så glad! 




Related

livet 7148370185954451496

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item