charlottecronquist

Lekfull tantra: Att ge ut en bok och utgå ifrån att det bär!

https://www.charlottecronquist.org/shop/lekfull-tantra-din-vg-till-att-njuta-av-livet


Jag startade bokförlag för snart 15 år sedan, när förlagsbranschen tyckte att mina ämnesområden var för smala. Den gången handlade det om kvinnors sexualitet.
Ett par böcker senare har jag inte ens försökt att vända mig till andra förlag.
Jag tar riskerna själv - och ibland ber jag om hjälp.
Nu, tre månader efter att jag betalat tryckeriräkningen, har jag räknat hem de intäkterna.
Jag hade modet - och lyckades.


Jag tittar på nya upplagan av ”Lekfull tantra - din väg till att njuta av livet”. Jag håller i den. Jag stryker med handen över omslaget. Det är kärlek mellan mig och boken. Den är så fin. Jag är så stolt.

Nu har den funnits med mig i tre månader och jag har sålt en tredjedel av upplagan. Det känns härligt. 500 böcker är kvar av denna upplaga och jag ser fram emot att trycka fler böcker, 750 ex i taget, för mer kan vi inte lagra och större är inte mitt bolags kapacitet att ta kostnader. 


Den här gången var processen extra speciell. En gammal vän till mig har hjälpt mig att formge mina böcker, enligt mina instruktioner, sedan jag startade förlaget. Och han har gjort det som en gåva till mig. Det är något så fantastiskt generös. Han vet att jag är i en riskfylld bransch, med ganska små marginaler. Den här gången krävde jag att få betala honom. Så det gjorde jag.


Tidigare har de enda ”kostnaderna” för böckerna, i princip varit tryckningen - och självklart all den tid och allt det engagemang jag lagt ner på att researcha och skriva. Nu tog jag kostnader både för formgivningen. 

Dessutom vill jag göra ett helt nytt omslag. På de två första upplagorna prydde jag bokens framsida, samt att det fanns tre bilder inuti boken på mig. Jag tyckte verkligen om att stå där halvnaken på omslaget. Men så började jag undra om inte jag kunde stå i vägen för att köpa boken. Kanske det är svårt att läsa en bok på tunnelbanan med en kvinna med naken överkropp? Och dessutom hade omslaget trasslat till det så i sociala medier, trots att bröstvårtorna var täckta av bokstäver. Jag  ville ha ett omslag som var mer inkluderande och som dessutom inte skulle stoppas av de förbud som råder i sociala medier.


Det tog ett tag innan jag visste ungefär vad jag ville ha. Jag ville använda mina enkla teckningar som omslag och hade en idé om att göra ett collage av teckningarna. Det blev inte bra. Jag konsultade ett närstående proffs (som inte vill ha offentlig cred) och tillsammans hittade vi, efter några försök, en stil som båda gillade. Också för omslaget betalade jag. Och det kändes så rätt.


Dessutom gick jag igenom mitt manus. Jag rättade till endel små korrfel jag hittade och la också till en del text här och var. Sedan jag skrev första upplagan har jag lärt mig mer om tantra. Det blev ett nytt kapitel och små tillägg här och var.


Och så var det det här med teckningarna. Min dotter, som är tecknare, tyckte redan till första upplagan att jag skulle använda egna teckningar. Det kändes hur läskigt som helst, jag är ju en amatör. Jag målar ju bättre med ord än med pensel. Till första upplagan hade jag gjort bilder, somliga verkligen amatörmässiga - och ändå så jag. Teckningarna blev ett sätt att visa min lekfullhet, visa att jag inte tar mig på så stort allvar.


Tänk att jag ritat den här teckningen!



Nu ville jag någonting mer. Jag ville lägga lite mer tid på teckningarna. Jag ville inte att de skulle präglas av min otålighet och min vilja att saker ska bli klara nu, eller genast eller nyss. så jag valde att arbeta med skissning och suddgummi, jag googlade inspirationsbilder och jag ritade. Jag fick tips av dottern att dra linjerna långsammare och något hände. I den nya boken finns några teckningar som jag är riktigt stolt över, det känns till och med som: Wow, har jag ritat detta, hur är det möjligt?


Så den här upplagan känns ännu mer som lekfull tantra, ännu mer som att jag bjuder på mina kunskaper, än den tidigare. Och jag tycker att den väger så skönt i handen, den gör mig så glad.


Vad handlar boken om då tänker du?

Jo, först är  det en kort del som berättar lite om tantra, sedan kommer en del om grunderna i tantrasex och så en tredje del där jag guidar läsaren in i den lekfulla tantravärlden. En bok fylld av övningar, reflektioner och en möjlighet att skapa relationer med större intimitet och bättre kommunikation.


Kanske är det så att den allra första upplagan var en liten prematur baby och att denna är mer fullgången (även om jag, tyvärr, upptäckt ett och annat korrfel). Och nu, när boken sprids över landet, så blir den en mer självständig individ. Det är härligt.


Det jag misslyckades med är att få boken recenserad av BTJ. Det innebär att noll exemplar blivit beställda av biblioteken och det är lite trist. Så be gärna ditt lokala bibliotek om att ta in den. Det finns ändå en möjlighet för dig som vill läsa utan att köpa och det är att långa e-boken på biblioteket. Den möjligheten finns på flera ställen.


Blir du sugen på att läsa boken? Köp gärna ditt exemplar direkt av mig. Jag kan inte tävla med nätbokhandlarna om prisnivån - de säljer den billigare än jag (om du vill veta mer om den mekaniken kan jag berätta). Det de inte kan ge är dock detta: När du köper boken direkt av mig, skickar jag med en personlig kärlekshälsning till dig - eller till den person du vill att jag ska skicka den till.


Du kan köpa boken genom att swisha 315 kr till 1234 76 22 09 - ange LT och din adress, så att jag kan skicka boken till dig. Eller så kan du beställa den via min hemsida. 


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer

Related

världen 6025029374873118471

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item