charlottecronquist

GÅR DET VERKLIGEN ATT UPPLEVA VARANDRAS ENERGI?


Genom tantra har jag lärt mig att få en konkret upplevelse av vad energi är. Jag kan känna den som något som gör mig varm, som får mig att vibrera, som något som strömmar genom mig, eller som bidrar till att jag känner lust och glädje.

Bland de enklaste sätten att uppleva den slags energi beskriver, är att gnugga handflatorna mot varandra, och fortsätta tills det blir varmt mellan händerna. Låt då händerna glida ifrån varandra och känn efter vad som finns i mellanrummet mellan händerna. Det brukar kännas som ett motstånd, som att luften är mer komprimerad. Du känner den energi du har skapat genom gnuggningen.

Men egentligen är det ännu enklare. När du dansar, springer, hoppar, leker, så rör du kroppen, pulsen höjs, du kanske börjar svetta, din energi är igång.


Vad händer då när två personers energi möter varandra? Det är mycket möjligt att du bara lägger märke till det ibland. Du kanske någon gång har känt att du dras mot en person, eller att ni dras mot varandra, utan att ni vet riktigt varför. När du kramar en person en stund, kanske du också lägger märke till vad personen utstrålar.


I tantra tränar vi på att få igång livsenergin, som i mina ögon är samma sak som den sexuella energin, genom medveten andning och medvetna övningar. Lite i taget lär du dig uppfatta det som händer i kroppen. Det kan exempelvis kännas som ett pirr.


När du är nära någon kan du förnimma den andres energi, du kan bejaka den och bidra till att stärka den. Och det finns givetvis en ömsesidighet i det. Din partner kan på samma sätt förnimma och bejaka din energi och bidra till att stärka den. 


Det är ganska vanligt att den ene som gör en övning har lättare att uppleva energin än den andre. Och det är egentligen rätt bra. För den som är mer tränad, kan finnas där för den andre. Jag har många gånger bevittnat hur den som har mer kunskap, kan dra in en annan människa i sin energi och göra det lättare för den personen att börja uppfatta vad det handlar om.


Det finns många tantriska övningar som bidrar till att upptäcka och leka med energi. I förlängningen kan detta, att upptäcka energin, leda till att livet blir både roligare och fylls med mer njutning.


En av övningarna är cirkelandning i par. Tanken är att paret möts både rent konkret och fysiskt - men det blir också en slags metafysisk koppling, som att paret, när de bygger energi tillsammans, också kan få kontakt med något som är större, en andlig dimension av tillvaron, eller en känsla av kåthet. Fast för mig tog det rätt lång tid innan jag uppfattade hur energin byggs upp. Nu gör jag det.



För mig är energiaspekten av tantra en av hörnstenarna, för att leva ett härligt liv. Numer vibrerar min tillvaro på ett helt annat sätt än tidigare. Jag har så mycket lättare att känna mig levande. Och dessutom har jag lättare att väcka min lust.


Jag erbjuder dig två tillfällen att träna på att uppleva energi den här våren.


Nu på fredag sker vårens näst sista lekfulla tantrakväll, på temat tantrisk energi. Det finns några platser kvar och just nu är det en liten övervikt på män i gruppen - så du som är kvinna är extra välkommen.  De flesta som går kvällarna är 50+, men inte alla. Energi kan vi leka med i alla åldrar.


Helgen 10-12 maj sker vårens sista parkurs med Lekfull tantra. Där är energilek, till exempel cirkelandning i par, viktiga delar av innehållet. Så vill du boosta sommarens kärleksliv, kan detta vara en bra start!. Kursen funkar både för nybörjare och personer som har erfarenhet av tantra och yoga.



Lekfulla tantrakvällar - tantrisk energi fredag 19 april 2024 18-21

Du kan swisha 600 kr till. 1234 76 22 09 (ange e-postadress, så jag kan skicka välkomstbrevet).

Vi håller till i Vasastan, Stockholm 


Parkursen Lekfull tantra 10-12 maj

Du kan swisha 7000 kr som är priset för ett par. Då ingår lunch lördag och söndag. Detta är en kurs utan övernattning.   1234 76 22 09 (ange e-postadress, så jag kan skicka välkomstbrevet).

Vi håller till i Vasastan, Stockholm 


Det går självklart också att boka platser via min hemsida.


Har jag svarat på frågan om det går att känna varandras energi? Ja, det går, bättre och mer, ju mer du tränar på det.


#tantra #lekfulltantra #lekfullatantrakvällar #parkurs #parkurstantra #lekfullhet #energi #beröring #samtycke #stockholm #cronquistcharlotte #tantra #tantrakurs 



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer



Charlotte Cronquist skapar Lekfull tantra, som finns som kurser och som bok. Mer om det kan du läsa här. 


Related

tantra 7113434164372803616

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item