charlottecronquist

Konsten att släppa taget (när du får beröring)


Tänk om jag förlorar kontrollen?

Hur kan jag vara med på något, där jag inte vet exakt vad som ska hända? Det verkar för läskigt?

Välkommen till livet, säger jag. Du har egentligen ingen verklig kontroll - och att släppa taget, kan vara ett fungerande sätt att möta livet.



Jag gillar det engelska ordet ”surrender”. För mig betyder det både ”ge upp” och att ”släppa taget” - och i den här texten handlar det i första hand om att släppa kontrollbehov vid beröring.


När jag är i surrender, så överlämnar jag mig till något eller någon annan. Jag låter saker hända med mig. Jag släpper taget om vad som ska hända. Man skulle kunna säga att jag ger upp min egen vilja för en liten stund, att jag är i acceptans. När det händer kan jag ta emot det någon ger mig, utan att försöka ändra något.


För att jag ska kunna släppa taget krävs att jag känner mig trygg. Jag litar på personen jag överlämnar mig till. Vi har talat om gränser i förväg och jag är säker på att den andra personen respekterar mina gränser. 


Tydliga spelregler


Säg att jag ska ta emot en massage. Jag har framfört mina önskemål och fått dem accepterade. Jag litar på att personen följer det vi kommit överens om. Sedan kan jag blunda och njuta av beröringen och det som händer i kroppen. Jag behöver egentligen inte göra någonting, bara vara i mottagande.


Jag har älskat att bli masserad i decennier, ändå dröjde det innan jag riktigt kunde njut av den behandling jag fick. Jag hade svårt att slappna av ordentligt. Jag gav mycket energi till att ”underhålla massören” - ställa frågor, babbla på.  Numera brukar jag säga något i stil med: ”Jag vill kunna slappna av och kommer att undvika samtal, prata bara med mig när det är nödvändigt”. Och mina massagestunder har känts bättre efter det.


Under de förutsättningarna  kan jag på riktigt njuta av att ta emot den beröring jag får, när jag släpper taget, när jag överlämnar mig till någon, för en stund.


Det blir också ett sätt att lägga mitt kontrollbehov åt sidan en liten stund. När spelreglerna är klara och tydliga, behöver jag inte kontrollera, utan kan slappna av istället.


Något som jag upplevt många gånger är att personer som tar emot massage vill styra vad som sker även under massagen. Då ägnar de sig ibland åt vad jag kallar mikro-management. ”Tryck lite mer där, flytta handen dit, gör så istället.” Då är det lätt hänt att både massören och den som blir masserad är lite mer spända och en rädsla för att göra fel kan uppstå. 


Självklart kommer den som inte är trygg i en situation, eller som gillar att kontrollera det som händer, att ha svårt för att släppa taget. Det är därför det är så bra att framföra önskemål i förväg.

”Jag har ont i vänster knä, så rör det bara lätt .” ”Jag är kittlig på halsen och vill inte ha beröring där.” ”Jag uppskattar att få brösten berörda, men mina bröstvårtor är väldigt känsliga, så var extra försiktig.” ”Jag vill inte ha beröring på mage/kön/hår/tår (eller vad det nu kan vara)”.


En av de fiffiga sakerna med att göra klart ”spelplanen” är att både den som ger beröring och den som tar emot kan slappna av mer. Massören behöver inte vara rädd för att gå över någons gränser, eftersom gränserna är uttalade.


Träna på att uttrycka önskemål


När jag har mina lekfulla tantrakurser, får deltagarna träna både på att uttala sina gränser och sina önskemål - för att göra det möjligt att kunna ta emot beröring i avslappning (då kanske det också kan vara lättare att uppfatta det pirr som kan uppstå vid beröring.)


Eftersom jag inte ger ut ett kursprogram med tider i förväg, minskar deltagarnas kontroll. I förväg vet de bara ungefär vad som är planerat, men inte mer. Det är en medveten strategi. Jag har givetvis ett program för varje kurs jag leder, men det är sällan som den följs fullt ut - för saker kan hända som gör att jag behöver lyfta bort något, ändra ordningen eller lägga till något. Och om jag säger ” mellan 9.30 och 10.00 kommer ni att få göra den här övningen” och det inte händer, då kan det sprida sig en oro bland deltagarna. Ska vi inte göra det Charlotte sa? Vad innebär det? Det kan alltså sätta igång en massa tankar - som tar deltagarna bort från det som händer nu, till orostankarna i huvudet.


Åter till att släppa taget, att överlämna sig.  Massage är bara ett exempel på tillfällen där det kan vara bra att släppa taget.


Släpp kontrollen för en stund


Många har ett starkt kontrollbehov och det kan uttrycka sig på olika sätt. Sedan jag började med tantra har mitt kontrollbehov minskat och jag har dessutom insett att det inte går att kontrollera livet. Känslan av att ha kontroll kan visserligen vara skön, men hur är det egentligen, kan du ha kontroll?

Som jag ser det är kontroll mer än idé än verklighet. Vi vet egentligen bara vad som händer i detta nu, vi vet inte vad som kommer att hända i nästa sekund. Och det kanske är det som skapar livets magi?


Om du har ett starkt kontrollbehov, om du vill veta ”allt” i förväg, om du vill försäkra dig om att inte råka ut för överraskningar, så kan det också innebära att du skapar ett mindre livsutrymme för dig själv. Pröva att inte veta. Pröva att möta livet med nyfikenhet. Pröva att se livet som en lek. 



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer


Related

lekfull tantra 1865149143460207191

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

onlinekurser
Charlotte Cronquist erbjuder onlinekurser om tantra och relationer.

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item