charlottecronquist

Tema: Mat för älskande 10

I min bloggserie Mat för älskande har jag kommit till nummer 1 på tevebolaget TLC:s list a. (Men jag kommer att återkomma till andra föd...


I min bloggserie Mat för älskande har jag kommit till nummer 1 på tevebolaget TLC:s lista. (Men jag kommer att återkomma till andra födoämnestips vad det lider.)
Gå runt där du bor. 

Sniffa dig runt. 
Just i dag kanske du känner granens närvaro, doften av levande ljus, av skinkspad, av förväntan, vad vet jag? 
Så därför passar det ju så bra att avslöja vad ettan handlar om:

Dofter
Det finns en koppling mellan mat, sex och dofter. 
Vår luktkänsla är så djupt förenad till vår uppfattning 
om mat att vi nästan tappar förmågan att koppla bort lukten från smaken. 
(Dessutom är det så att vi kan tända på vår partners egen doft.)

Doften är så sammanlänkad med sättet vi uppfattar sex 
på att många personer som förlorar sin luktförmåga 
också får ett minskat intresse för sex. 
Verkliga afrodisiaka behöver inte komma från det vi äter, 
vetenskapsmän har visat att vi kan bli kåta bara genom att lukta på viss mat. 

En studie visar att blodflödet i kuken ökade med upp till 40 procent 
när män blev exponerade för doften av lavendel och pumpapaj 
(studien är uppenbarligen genomförd i USA, hur ofta äter du pumpapaj?) 

Hos kvinnor ökade blodflödet till vaginan med 13 procent när kvinnor 
kände doften av lakrits, gurka och babypuder (!). 
Forskarna är osäkra på om orsakerna till att vissa dofter har en så stor effekt. 
Intressant nog visade studien att det inte blev någon märkbar skillnad i blodflödet när försökspersonerna luktade på parfym. 
Det måste vara något magiskt med lavendel och lakrits…

Forskning om dofter:
--> Mann, Denise. "The scents of romance; smells linked to female arousal." Medical Tribune New Service. 1998

Related

sex 4919853292323300357

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item