charlottecronquist

Du kan välja kärlek eller rädsla

 Jag sitter och läser Elizabeth Gummessons bok Svartsjukeakuten . Just nu vill jag säga: Tack. För jag snubblar över ett citat som hon har ...


 Jag sitter och läser Elizabeth Gummessons bok Svartsjukeakuten. Just nu vill jag säga: Tack. För jag snubblar över ett citat som hon har ur boken. Jag vet att jag för så där tio år sedan läste boken, minns att den slog an en ton, men sedan har jag glömt bort den.
Jag är själv övertygad om att det finns två grundläggande krafter i världen, kärlek och rädsla. Jag vill bidra till mer kärlek.
Här kommer alltså citatet ur boken. Meditera gärna över det. Reflektera. Sug in. Känn hur du själv förhåller dig till det.




Varje mänsklig handling har sin upprinnelse i kärlek eller rädsla, inte bara de som rör relationer människor emellan. Beslut som påverkar affärer, företag, politik, utbildning, socialsystemet i era länder, samhällets ekonomiska mål, val som rör krig, fred, anfall, försvar, aggression, undergivenhet; beslut som handlar om att försöka skadda sig eller ge bort något, att spara eller dela med sig, att förena eller splittra – varje enskilt val vi någonsin gör kommer från en av de två enda möjliga tankarna som finns: tanken på kärlek eller tanken på rädsla.
Rädsla är den kraft som drar samman, stänger, drar in, springer, gömmer, stoppar undan, skadar.
Kärlek är den kraft som skapar växande,öppnar sänder ut, stannar, avslöjar, delar med sig, helar.
Rädslan sveper in våra kroppar, kärleken låt oss stå nakna. Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort all vi har. Rädslan håller nära, kärleken håller av. Rädslan griper tag, kärleken släpper taget. Rädslan gnager, kärleken lindrar. Rädslan går till attack, kärleken rättar till.
Varje mänsklig tanke, ord eller handling grundar sig i den ena eller den andra av dessa båda känslor. Du har inga andra val, för det finns inget annat att välja mellan. Men du har en fri vilja att välja mellan dessa båda.
Ur Samtal med Gud av Neale Donald Walsch

Jag återkommer med recension av boken Svartsjukeakuten.



Related

Walsch 170785517670384578

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item