charlottecronquist

Kvinnocirkel. Ett.

Hennes färg är gul. Och namnet på hennes förlag är Solblomman. Jag njuter av att läsa Anne Solveig Elmbergs bok om Kvinnocirklar , så myc...




Hennes färg är gul.
Och namnet på hennes förlag är Solblomman.
Jag njuter av att läsa Anne Solveig Elmbergs bok om Kvinnocirklar, så mycket att jag snart kommer att starta en själv!


Vi sitter i Solrummet på Mundekulla kurs- och retreatgård. Det är alldeles uppenbart att detta är Anne Elmbergs skapelse. I taket finns en sol och rummets ena ände öppnar sig mot en stor terrass där det skulle gå att dansa i solskenet.

Själv ger hon ett väldigt kvinnligt intryck. Hon har pondus, men tycks ha den där självkänslan som gör att hon inte behöver ta över, ta allt för mycket plats. Och hennes klädsel domineras av det gula.

Det är en tidig morgon. I centrum är ljuvliga Eva Cederblad och tillsammans ska vi sjunga bahjans, något som jag är halvbekant med. Enkelt uttryckt går det ut på att en kvinna, Eva, leder en sång och så sjunger vi så småningom med, ibland sjunger hon före och vi svarar. Eva har en gitarr, en slags trumma och sin vackra röst. Hon är lite förkyld, men Gudinnerösten går ändå inte att dölja.

Vi sjunger mantran, vi sjunger sånger på svenska och någon gång lämnar Eva över rodret till Anne som föreslår en sång. Vi är kanske femton kvinnor i rummet denna tidiga morgon. Jag kan bortse från alla mina hinder att sjunga och sjunger med. Det är tryggt att göra det i detta rum.

Tiden flyger i väg. Jag kan förstå på sorlet nedanför att frukosten har startat och jag tänker att de som sitter där nere kan känna att de hör en änglakör ovanför sina huvuden. Vilket härligt sätt både för oss i Solrummet och för dem i matsalen att börja sin dag.

Nästa dag är jag åter i Solrummet. Nu är det Anne som är i centrum. Framför henne ligger hennes bok om Kvinnocirklar och det är för att tala om den och inviga oss i kvinnocirklandet som vi, drygt 20 kvinnor är samlade här.
Anne berättar enkelt, utan åthävor, om vad som ska ske under förmiddagen. Hon liksom både fyller rummet med sin närvaro samtidigt som hon ger plats åt oss alla. Hon har auktoritet och släpper samtidigt fram andra, namngivna kvinnor och ber dem dela sina erfarenheter.
Jag förstår att flera av kvinnorna jag omges av är nämnda i boken. Och ändå, magiskt nog, känner jag mig inte utanför (vilket är ett vanligt mönster hos mig).
Jag känner att jag är en del av detta, jag känner min egen erfarenhet av kvinnorcirklar, även om jag inte har besämnt det så tidigare, jag känner mig välkomnad och känner hur jag också välkomnar alla som finns i rummet, helt enkelt genom att vi stannar upp och tittar oss runt i cirkeln.

Jag känner hur starkt behov jag personligen har av kvinnogemenskap, hur jag långsamt, de senaste sex sju åren har börjat närma mig dem och hur jag nu, märkligt nog känner mig som en naturlig del av den. 

Vi delas in i grupper och där sitter jag med tre kvinnor som aldrig varit med i en kvinnocirkel tidigare och plötsligt blir jag lite av mentor i denna lilla grupp.
Du som läser detta förstår att jag kastade mig över Annes bok när jag kom hem till Malmö igen. Den är en rik inspirationskälla för alla som vill arbeta med kvinnor på ett djupare plan. Jag trodde att det här blogglinlägget skulle bli en regelrätt recension av boken, men mitt väsen ville något annat. Det får bli en annan dag.

Tack Anne! Tack Eva! Tack alla oss gudinnor som möttes i Solrummet på Mundekulla.


Related

Mundekulla 2275928665187573262

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Kära Charlotte
    så glad jag blev när jag fick syn på det du skrivit.. och så fint du har beskrivit min bok och stunden med kvinnocirkel i Solrummet... har tyvärr inte hunnit läsa din bok ännu ... men ser mycket fram emot att läsa den för nu kommer jag ha tid då jag har stukat foten... Det kändes fint att möta dig kära Gudinna som ger så mycket goda tankar med ... Kram Anne

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item