charlotterudenstam

Lördagsövning: Acceptera dina skavanker

Vi lever i ett samhälle där yttre skönhet och ungdom framställs som ideal. Och när du jämför dig med vackra unga kvinnor och män, var hamn...



Vi lever i ett samhälle där yttre skönhet och ungdom framställs som ideal.
Och när du jämför dig med vackra unga kvinnor och män, var hamnar du då på skalan?
Den här övningen är till för att du ska se dig själv precis som du är – och tycka om dig själv.

Något som jag tycker är oerhört svårt är att låta bli att jämföra mig med andra. Det är så lätt att se en bild av något vackert och sedan känna sig underlägsen på något sätt.

Jag har också genom åren hängt upp mig på vissa kroppsdelar (som du som följer bloggen vet om). Jag har till exempel varit övertygad om att mina bröst varit missbildade, vilket fick en massa konsekvenser under mina tonår.

Och jag är omgiven av människor som också jämför sig, som också ser skavanker på sina kroppar. För den del av dem blir det till ett verkligt problem, det är som att de bara ser ”defekterna” på sin kropp. Och ibland är det som jag själv tycker är ett stort problem, något som andra inte ens lägger märke till.

Nu skulle jag vilja att du ägnar en stund åt en del av din kropp som du gillar mindre, som du hatar, som du skäms för, som du tycker är ful eller som du har några synpunkter på.
Övningen är tänkt att bidra till att du får lättare att acceptera dig själv, precis som du är. Och ju mer du kan acceptera dig själv, desto lättare blir det att möta anra, också sexuellt.
Du behöver ha tillgång till en spegel.

1. Sätt dig ner, blunda och ta några djupa andetag.
2. Känn dig själv.
3. Andas långsamt och medvetet och lått din medvetenhet vandra igenom kroppen, från fötterna upp till huvudet. Känn att du är din kropp.
4. Öppna ögonen.
5. Om det behövs, ta fram spegeln. Börja betrakta den del av din kropp som du inte tycker om. Titta på den med nyfikenhet. Tänk att du vill lära känna just den delen av din kropp.
6. Om det är möjligt, så rör den delen av din kropp kärleksfullt. Om det är en plats (till exempel ögonen) som det är svårt att smeka, rör området omkring.
7. Fortsätt att titta på och röra den del av din kropp som du inte tycker om.
8. Stanna upp och andas djupt några gånger.
9. Pröva att prata direkt till den delen av din kropp. Inled med att säga: Kära bröst (eller vad det nu kan vara) och berätta sedan hur du känner inför den kroppsdelen. Fortsätt tills orden tar slut.
10. Ta nu ett par djupa andetag och förflytta ditt medvetande till kroppsdelen du talat till.
11. Låt kroppsdelen tala till dig. Låt den säga vad den vill. Den kan inleda med att säga: Kära du, när du berättar om vad du tycker om mig känns det så här…
12. Lyssna intresserat på vad kroppsdelen har att säga dig.
13. Ta ett par djupa andetag. Gå tillbaka in i dig själv och berätta hur det kändes att höra vad kroppsdelen hade att säga dig.
14. Fäst blicken på kroppsdelen igen. Rör vid den med kärlek.
15. Blunda och ta några djupa andetag.


Om du vill, gör en anteckning om vad du varit med om. Sedan kan du göra om den här övningen då och då och se hur samspelet mellan dig och den här kroppsdelen förändras över tid.
Och kom ihåg, du är vacker precis som du är, oavsett vad ditt huvud säger till det. Acceptera och älska dig och låt bli att jämföra dig med andra. Det finns ingen som du.

Related

lördagsövning 7374015470708995584

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item