charlottecronquist

Ny bok: Nakendiscot av Karin Isberg

För några månader sedan var jag på en kursledarkurs hemma hos Johan Ekenberg . Där fanns en elektrisk kvinna som bubblade av lycka om sin ...



För några månader sedan var jag på en kursledarkurs hemma hos Johan Ekenberg.
Där fanns en elektrisk kvinna som bubblade av lycka om sin kommande bok, som förlaget bara hade omfamnat och skyndat sig för att ge ut.
Kvinnan var Karin Isberg och om två veckor ligger ”Nakendiscot” (Frank) på bokhandelsdiskarna. Köp den.
Läs den.

Jag kan inte direkt säga att jag känner Karin Isberg. Vi har träffats och vi har befunnit oss i samma miljöer, fast inte samtidigt. Vi har båda sökt svaret på frågor som: Vem är jag? Vad behöver jag? Vad mår jag bra av? Så därför känner jag stark samhörighet med henne.
Så det var med stor förväntan jag kastade mig över boken i fredags. Hur skulle hon beskriva sin inre resa?
För mig handlar Nakendiscot om ett hårdhänt uppvaknande och en inre resa som går med blixtens hastighet och om hur Karin Isberg under ett drygt halvår söker och finner mycket av sig själv. Det är en tid av omvälvning, omprövning och transformation.
Tänk dig själv. Du lever sedan mer än tio år i en relation som du har tänkt ska vara livet ut. Visserligen saknas passionen, men ni är ju ändå en bra familj och ni har en hel del roligt tillsammans. Livet fungerar.
Så säger din partner, som en blixt från klar himmel, att han eller hon vill skiljas. Ett dygn senare lever du ensam med dina barn.
Vad var det som hände? Hade vi varit lyckliga? Borde jag ha förstått vad som väntade?
Ungefär det händer Karin Isberg.
Och det hon insåg när den första chocken lagt sig var att hon ägnat sig mycket åt att ljuga för sig själv. Det perfekta liv hon trodde att hon hade levt hade bara varit en fasad och hon hade inte vågar vara ärlig, varken mot sig själv eller mot omvärlden.
Så det hon gör är att inleda en resa för att bli mer sann, för att testa sina gränser, för att förstå sig själv bättre och välja sitt liv.
Som läsare kommer jag nära Karin, hennes familj, hennes exman. Ibland kommer jag smärtsamt nära. Hon berättar utförligt om vad lögnerna bestod av, om svek, om förnekelse och om hur hon blir medveten om vad hon valt att stå ut med och hur lite plats hon har gett sig själv i sitt liv. Och hon börjar inse varför.
Det är en flyhänt, välskriven och engagerad berättelse om ett uppvaknande – som sett ur mitt perspektiv sker rekordsnabbt.
Karin Isberg visar också vilka sammanhang som har hjälpt henne att komma i kontakt med sig själv. Hon har gått kurser som rör sexualitet och tantra med ”mina” lärare på sexsibilityutbildningen. Och jag kan känna igen både ord och övningar som brukar sägas av våra gemensamma lärare. Och det är ju lite extra roligt för mig att veta precis vilka hon talar om (lätt förklädda i boken).
Så om du har den minsta aning om att du lever ditt liv i en lögn och om den dessutom handlar om din relation – då rekommenderar jag verkligen att du läser Karin Isbergs bok. Fast det räcker egentligen med att du är allmänt intresserad av att bli mer sann och mer ”i dig själv”.
Hon har också gjort en hemsida med en massa resurser om personlig utveckling att botanisera i. Och när jag gjorde det upptäckte jag en länk till min blogg, under fliken vänner. Så oväntat och roligt!


Related

sex 6935657666417299703

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item