charlottecronquist

100% Du: Försvarsmekanism - flykt

En försvarsmekanism är att du drar dig undan, att du flyr från en obehaglig situation. Flyktmekanismen föds också i reptilhjärnan. Räd...




En försvarsmekanism är att du drar dig undan, att du flyr från en obehaglig situation. Flyktmekanismen föds också i reptilhjärnan. Rädslan för att bli attackerad, kritiserad, hånad eller något annat du inte gillar kan gör att du väljer att gömma dig eller fly fältet.

Du kan välja att dra dig undan på olika sätt. Till exempel att begrava dig i arbete, inte delta i sociala sammanhang, lägga dig tidigt, sluta vara närvarande, låta bli att kommunicera eller att åka från platsen där obehaget uppstår.

När du drar dig undan kan du också använda en kombination av försvarsmekanismer, för det är lätt att samtidigt spela offer. 
”Det är ingen som bryr sig om mig, så jag kan lika gärna gömma mig i garderoben.”

Du kan också dra dig undan genom att förbli tysta i ett samtal, genom att inte säga din åsikt. Du kan vara så rädd för andras attacker att du inte vågar ha en åsikt.

Ett ganska vanligt beteende är att en undandragande person väntar med att uttrycka en åsikt tills någon frågar direkt och då kan hen för säkerhets skull välja att hålla med den som sist talade eller se till att visa upp en neutral åsikt. Allt för att inte väcka den björn som sover.
Det är inte bara situationer det kan kännas skönt att fly ifrån. Det är också lätt att välja att fly från känslor. Det gör du förmodligen omedvetet rätt ofta. Den flykten kan ske genom att använda stimulantia som dövar känslan. När tar du en kopp kaffe? En cigg? En prilla? Ett glas vin? En joint? När känner du att du måste konsumera sex, shoppa, spela eller bara måste hetsäta för att döva en känsla?

Fundera på vilka situationer som utlöser känslan: Nu bara måste jag röka? Se om du kan se ditt flyktbeteende? Detta flyktbeteende är alltså en försvarsmekanism mot starka känslor.
”Hellre super jag mig full än känner smärtan av att ha blivit dumpad.”
Ibland kan du givetvis ha behov av att få vara ensam, få egen tid och vara ifred. Det är helt naturligt. Lär dig gärna skillnaden.

Din läxa:

I vilka situationer flyr du?

Charlotte Rudenstam är inspiratör, författare och sexsibilitycoach, hon vill bidra till att du blir en hundraprocentare.

Det här inlägget ingår i en serie. Det förra avsnittet handlade om att gå till attack. Läs gärna det.

Related

100% du 9099527518248223305

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Dina inlägg gör att jag ofta får hjärtklappning. Du "triggar" igång känslor hos mig när du sätter ord på tankar.
    Jag vet att jag flyr vissa situationer av rädsla och denna känsla gör att jag tar avstånd från mycket som jag egentligen vill göra.
    Hittar alltid falska ursäkter än låter mig utsättas för detta som tar så mycket energi att jag inte tror jag överlever. Jag flyr alla gruppsituationer där det finns en möjlighet att jag måste prata på "beställning". Sätter mig ofta vid utgången så jag har möjlighet att försvinna om dessa panikkänslor anfaller som jag inte kan behärska.

    SvaraRadera
  2. charlotterudenstam1 oktober 2013 kl. 09:01

    Vad bra att jag kan bidra till att din självinsikt ökar. Du kanske vill gå på kurs i Stockholm med mig om ett par veckor... Den heter Släpp dig fri ... och det låter som att det är just det du längtar efter. Kram http://lustochliv.se/styled-4/styled-46/index.html

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item