charlottecronquist

Sex och relationer: Tänk om vi är sexuella allätare?

Tänk om idén om prinsen och prinsessan och så levde de lyckliga i alla sina dagar egentligen är en viktoriansk tanke, som inte har något me...


Tänk om idén om prinsen och prinsessan och så levde de lyckliga i alla sina dagar egentligen är en viktoriansk tanke, som inte har något med verkligheten att göra.
Tänk om det istället är så att vi är sexuella allätare?
Det säger psykologen och författaren Christopher Ryan i en högintressant TED-föreläsning.



Jag går in på Christopher Ryans hemsida och mitt hjärta slår dubbelslag.
Vad kan jag annars göra med en man som kallar sig "shame exorcist".
Vi verkar befinna oss i samma lag, Christopher Ryan och jag. Laget där det är tillåtet att vara sig själv och där inte skam eller rädsla hindrar. Där vi vågar se klart på oss själva och andra, även om det innebär att ompröva djupt sittande värderingar kring till exempel sexualitet.




Min bok Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft är ett av mina bidra till att minska skammen kring sexualiteten. Jag beskriver hur vi får med oss värderingar i livet, värderingar som kan vara omedvetna eller oreflekterade och som speglar de värderingar som fanns i den familj och det samhälle vi växte upp med.

I det här klippet talar Ryan bland annat om Charles Darwin, som gjort evolutionsutvecklingen en stor tjänst, men där han, präglad av det viktorianska samhället, inte kunde hantera apors kopulerande. Det viktorianska filtret kom liksom emellan. Alltså, han kunde inte se klart på det området.

Så när vi säger att det naturliga sättet för en individ att ha sex är att det sker mellan en ma och en kvinna i äktenskapet, så är det en ganska ung idé. Ett par hundra år gammal. Själva idén om att kontrollera en kvinnas sexualitet är kanske några tusen år gammal, och kan handla om att män vill se till att deras söner ska ärva marken.

Men ser man längre på det finns det inget i människans långa historia som talar för att man innan dess valde att ha sex med en person av motsatt kön för hela livet. Sex förekom mellan människor som kände varandra, för att de gillade varandra. Svårare än så behöver det inte vara.

Men vi är verkligen itutade att så ska det vara. Här i västerlandet har vi dessutom sprejat kärleksområdet fullt med idén om den romantiska kärleken, för att ytterligare stärka idén om att äktenskap och sex är den enda lösningen.

Jag blir verkligen glad när Ryan talar sig för skam-exorcist. För det är som att dessa idéer om vad vi tillåter oss - och andra att göra - förminskar oss och skapar en massa elände. 
När jag tar fram Youtubeklippet för att bädda in det här i inlägget ser jag att det har en massa tummar ner. Så blir det när en person utmanar rådande normer och värderingar.

Lyssna på Christopher Ryan och se vad som väcks i dig.

Min egen åsikt om sex och relationer är att det är upp till parterna att själva bestämma. Vill man vara tillsammans i en relation är det bra med gemensamma regler och att man väljer att vara öppen med sina önskningar och behov. Och att man vågar känna efter vad som känns bra. Som jag ser det finns det egentligen inga rätt och fel ... och säg den som under en lång relation aldrig känt sig dragen till någon annan ... 


Jag är en del av #blogg100, detta är dag 60.

PS: Igår upptäckte jag att min Youtubekanal är flaggad. Den innehåller alltså något som någon tycker är stötande. Jag talar om sexualitet flera gånger, men inget mer. Så intressant hur censurivrare lyckas. Flaggningen innebär att de som har "säkerhetsinställningar" på inte kan se ett enda av mina klipp. Jag hoppas få ordning på det. Återkommer.








Related

världen 1012909522314122702

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item