charlottecronquist

Vad krävs för att du ska vara nöjd med ditt sexliv?


För mig har sex ofta handlat om att våga.
Våga säga ja, våga säga nej, våga pröva, våga låta bli.
Så jag blev nyfiken på vad andra tänker är bra förutsättningar för ett bra sexliv.
Jag fick en kommentar från en vän som sa ungefär så här:
– Jag försökte fylla i din enkät, men för mig har det aldrig handlat om att våga, så därför fullföljde jag inte.
Så olika det kan vara.

Jag skickade ut tre "reflektionsfrågor" till personer som prenumererar på mitt nyhetsbrev. 

1 .Chansen till att jag är nöjd med mitt sexliv ökar när jag... och så 16 alternativ.
2. Så här tycker jag ett bra sexliv är.
3. Vad är sex för dig?

Jag var nyfiken på hur de definierar vad sex är, vad bra sex är och vad som kan bidra till ett bra sexliv. Det finns så många tankar kring om sexualiteten finns i kroppen eller i knoppen eller i en kombination av dessa. Det finns föreställningar om att sexualitet strikt handlar om kroppsliga sensationer och det finns de som menar att sexualiteten innefattar mycket mer. Det finns idéer om att sexlusten är ens egen eller att den skapas av någon annan – och en gråskala mellan alla dessa antingen eller alternativ.

Det jag ser när jag läser svaren är att synen på en själv verkar vara grunden för att skapa ett sexliv en är nöjd med.
Jag ser en stark koppling mellan självkänsla, självacceptans, mod och lusten att utforska sexualiteten. Bland dem som svarade på mina frågor var det betydligt färre som lade tanken på lyckat sex utanför sig själva – det var alltså färre som såg att bra sex var beroende på någon annan. Lite roligt att den enda fråga som nollade var den om att gå sexkurser...


Vilka omständigheter tycker du är viktiga för ett bra sexliv? Kanske finns det aspekter som jag helt har tappat bort? Jag tänker också på vännen som inte kunde relatera till ordet "våga" i det här sammanhanget.

Du kan hjälpa mig genom att 
a) komma med förslag här på bloggen.
b) svara på enkäten och lägga till egna alternativ längst ner (Annan orsak, nämligen),
Det skulle vara så roligt att utveckla detta! 

Just nu testar jag att använda Survey Monkey. Jag använder gratisversionen, därför kommer inget automatiskt tack för att du har fyllt i svaren. Så jag passar på att tacka dig redan nu. <3


Related

sex 4254570644582978

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item