charlottecronquist

Vad är det att vara intim med någon?


Jag tittar forskande in i hens ögon, men det är som att hen inte är där.
Visst är blicken riktad mot mig, men ändå är hen någon annanstans, i tankar jag inte ens kan ana.
Och även om vi befinner oss nära varandra, en armslängd, så menar jag att intimiteten saknas. För den kräver närvaro.



Det finns säkert de som förknippar intimitet med sexualitet. Alltså att människor i ett sexuellt möte blir intima med varandra. Och visst är det så att vitala kroppsdelar rör vid varandra, men det är inte alls säkert att intimitet uppstår.

För mig kräver intimitet något mer – och ofta något helt annat. Jag kan vara intim med massor av människor jag varken kan eller vill vara sexuellt intim med. Intimitet kan uppstå i ett möte där sårbarhet tillåts, där närvaron finns, där det är okej att vara sig själv.

Egentligen är det möjligt, under vissa omständigheter, att vara intim med flera samtidigt. Om jag visar mitt inre inför några andra som verkligen är där för mig och med mig, då uppstår en intimitet som är svår att ta på. Det är lite som att luften förtätas. Som att vi förs in i en bubbla av närvaro. Där vi är utan masker och oskyddade. För mig är det att vara intim.



För mig är det underbart att befinna mig i samband där människor vågar visa sig och därmed öppnar för intimitet. Det är som att de skyddande skalen då är borta. Som att jag tillåts se någons bultande hjärta. Ibland innebär det att jag bjuds in att dela en rädsla, eller att finnas där med mitt hjärta, med min omfamning, med min öppna blick.

Det är också helt fantastiskt att verkligen vara intim med någon i älskog. Att känna att den andre är där, fullt ut och att inga tankar vandrar bort någon annanstans. Att de känslor som uppstår i mötet får plats, oavsett hur de tar sig i uttryck. Att det är okej att vara sårbar också i denna, kanske den situation där mest intimitet faktiskt är möjlig.

Jag kan tänka mig att den som tröttnar på njutning eller väljer bort det av andra skäl, kan göra det för att de upplever att intimiteten saknas. Att de önskar något mer av mötet, än kroppar som förhåller sig fysiskt till varandra.


När jag nyligen mötte en grupp kvinnor och vi talade om sexualitet och närhet och blev det ett mer eller mindre unisont svar på vad som är sexigt hos någon: Närvaro. Och med en närvarande partner finns en öppning till intimitet på djupet.





Enkel intimitetsövning:

Fråga en medmänniska du gillar om ni kan ge varandra fem minuter.
Sätt er mitt emot varandra.
Titta varandra i ögonen i fem minuter.
Var närvarande hela tiden.


Så här kan Charlotte vara din medmänniska på ett mer konkret sätt.




Related

livet 3012717690544202923

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item