charlottecronquist

Sexualitet: Kåtheten bor i dig



Hur många gånger har du tänkt eller sagt:
– Hen gjorde mig kåt.
Då vill jag bara säga: Fel, fel, fel.
Det är ingen som gör dig kåt. Kåtheten bor i dig. Du äger din sexualitet. När du är medveten om det, kan du ta större ansvar för din njutning.


Det är så lätt att tänka att det är andra som skapar känslor i dig. Allra enklast är det förmodligen när det handlar om något som känns mindre bra. ”Hen gjorde mig arg”. Men ofta ger vi också bort de mer mumsiga känslorna också. Som att vi tror att någon annan gör oss kåta.

Hur skulle din relation till din sexualitet och kropp påverkas av inställningen: ”Jag gör mig kåt, jag känner mig kåt, jag njuter, jag tillåter mig att njuta”?

För mig har det inneburit en positionsförskjutning. Jag blir en mer aktiv del i mina sexuella relationer – oavsett om den är till mig själv eller till andra. Det är något helt annat än att befinna mig i en potentiellt sexuell situation och förvänta mig att någon ska tända mig, eller att det är tack vare någon annan gnistan tar eld. Med eget ansvar och med denna medvetenhet blir den sexuella leken mer ett samskapande, som att eldarna och energin byggs upp tillsammans.

Att möta en person som själv tar ansvar för sin sexualitet, som är medveten om att den sexuella energin finns där inne, skapar en speciell resonans. I mötet föds något, som i mitt fall blir starkare än om jag är ensam, och tillsammans är det möjligt att skapa en ännu starkare energi som öppnar för ännu mer njutning.

Så självklart händer något i mötet. Elektriciteten föds i mötet. Och det är viktigt att du tillåter dig att äga din del av det. Tillåt dig att känna kåtheten sprida sig i kroppen, tillåt huden att bli uppvärmd, tillåt njutningen sprida sig inuti kroppen, från könet och ända upp till huvudet. Känn din egen energi och njut av vad tillåter att hända tillsammans med en lekkamrat.

Reflektionsfråga:

Hur känner du att den sexuella energin är vaken i dig?


Related

sexualitet 3313478717370370952

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item