charlottecronquist

Ta makten i ditt liv



Jag tittar ner på telefonen, den nästan bränner i handen. Jag behöver ringa det där samtalet nu, jag behöver få ett besked, jag behöver veta om det är ett ja eller nej.
Jag  känner hur adrenalinet rusar i kroppen. Jag är livrädd. I mitt huvud vet jag att det inte finns något hot, men kroppen reagerar som vore ju i livsfara.


Så tar jag ett djupt andetag och trycker fingret mot numret och jag hör signalen. Strax svarar en röst i mitt öra.


Jag gjorde det igen: Jag tog makten i mitt liv.



Jag undrar hur många gånger jag har stått med en telefon i handen och tvekat att ringa. Jag undrar hur många gånger det gått så långt som till kallsvett. Och jag undrar hur många gånger rädslan har gjort att jag lagt ner telefonen igen, i ogjort ärende.

Det är många gånger. Det är många gånger rädslan har tagit mig. Mest har det handlat om rädslan att få ett nej. Det kan ha handlat om nästan vad som helst, från att sälja in ett uppdrag, till att be att få en intervju eller till att bjuda ut någon på en dejt.
Rädslan har funnits där och förlamat mig.

Nu tränar jag på att vara bekväm med att känna mig obekväm. Jag tränar på att inte dö av att få nej och idag vet jag med bestämdhet att så inte är fallet. I dag har jag möjlighet att ringa samtal eller anta utmaningar som jag tidigare inte haft modet att göra.

Det är också lättare för mig själv att säga nej, att tänka efter en stund innan jag svarar, att kolla av med mig själv, vad jag faktiskt vill eller har möjlighet att göra.

För somliga kanske detta är en baggis, men inte för mig. Jag har avskytt situationer som kan uppfattas som pinsamma, jag har skrikit högt för att slippa höra någon berätta någon rolig episod där jag gjort bort mig, jag har varit rädd för att blotta min sårbarhet och känslan av att bli satt i skamvrån har hovrat som ett inbillat hot över mig.

Den här rädslan bottnar i en känsla av att jag inte är okej som jag är, att det egentligen är något fel på mig, att jag skäms.

Rädslan har tidvis förlamat mig och eftersom den haft så stor inverkan och påverkan på mitt liv, har jag, för att känna mig fri att vara mig själv, tagit nappatag med skammen. Jag har försökt förstå den, hur den fungerar, hur den bidrar till att begränsa mitt liv.

I dag kan jag, utan att darra på manschetten, säga att jag har tagit makten i mitt liv. Jag kan fortfarande vara rädd, men jag ringer till sist samtalet.

Jag vet att jag inte är ensam om att skämmas, jag vet att många undviker att göra eller säga saker som de skulle behöva säga… och att de gör det för att det är så obehagligt att känna skam.

Det är ett av skälen till att jag skapat kurserna ”Har jag gjort bort mig nu igen?”, som är en grundkurs om skammens mekanismer och ”Ta makten i ditt liv” som är en kurs som ger många verktyg för att hantera rädslor, och känna sig mer fri att leva sitt liv.

Ta ett steg mot ett friare liv och anmäl dig till en av kurserna redan i dag. För att du är värd det.



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer.








Related

webbkurs 5080954375242343686

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item