charlottecronquist

Sexualitet: Känslan när ett våldtäktsoffer inte blir trott





En ung amerikansk tjej blir våldtagen. Men ingen tror henne. Hon beter sig på fel sätt. Hon tvingas ta tillbaka sin polisanmälan, hon blir dömd för att ha vittnat falskt…
Detta är en sann historia. Du kan lyssna på den här. Gör det, lyssna hela timmen!
Tyvärr är det betydligt fler än hon som blivit utsatta för våldsbrott och inte trodd.
För många startar den andra våldtäkten när brottet är anmält.


Under en period i mitt liv var jag mobbad. Det försvar jag använda var att inte låtsas om hur ont det gjorde att bli utesluten ur gruppen. Jag blev en isprinsessa. Till synes oberörd mötte jag livet.

Men det var så klart fejk. Jag spelade rollen av isprinsessa för att det alternativet gjorde minst ont. Och jag anade att om jag visade smärtan, genom att till exempel bli ledsen eller arg, så skulle det bara bli värre.

Jag lyssnar på dokumentären från This american life med den unga flickan som blir våldtagen. Hur hon polisanmäler men sedan blir misstrodd av människor i hennes närhet. För att hon betedde sig ”fel”. För att hon inte visade sorg och smärta som omgivningen förväntade sig och deras respons var: ”Det är något som inte stämmer, ett våldtäktsoffer kan inte bete sig så här.”

Sedan blir det bara värre. För polisen väljer att tro den närstående som ifrågasätter flickan och tvingar henne till slut, med hot om att värre saker skulle kunna hända henne, att ta tillbaka sin våldtäktsanmälan.

Då startar en häxjakt mot henne. Hon går ur askan i elden. Det gör så jäkla ont att lyssna på.

Jag tänker på alla vi amatörpsykologer som tror oss veta vad som är normala beteenden och reaktioner, som tror oss veta vad som verkligen har hänt, som likt kriminalpoliser avgör vad som är sanning… utan att egentligen ha så mycket på fötterna.

För några år sedan skedde något liknande i Sverige som nådde den stora publiken. I det fallet blev tjejen inte trodde för att alla gillade våldtäktskillen och slog fast – i exempelvis hatiska Facebookgrupper – att den sjysta killen inte kunde våldta.

Det gör så ont att om och om igen se hur den som har utsatts för sexuellt våld ska vara den starka, ska vara den som står på sig, ska vara den som riskerar att stå vid skampålen och bli allmänt bespottad. När kommer vi till en tid då utgångspunkten då vi verkligen tar vittnesmålen på allvar, oavsett vilken social ställning flickan har? Vad är det som gör att det är så svårt att se någon vi gillar som en som våldtar?

Lyssna på den här dokumentären och fundera på hur du själv brukar känna och agera. Fundera på vad som kan göras för att skapa större rättssäkerhet för våldtäktsoffer.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer.





Related

sexualitet 6734144913120965260

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item