charlottecronquist

Är du metrosexuell min vän?

En glittrig variant av Ziggy Stardust. Metrosexuell ? Jo, jag måste erkänna. Jag visste inte, förrän för en mycket liten stund sedan vad met...

En glittrig variant av Ziggy Stardust. Metrosexuell?
Jo, jag måste erkänna. Jag visste inte, förrän för en mycket liten stund sedan vad metrosexuell var. Jag satt och läste en artikel där en idéhistoriker talade om metrosexuella män, som om det är något varenda människa talar om. Så det var bara att googla.
Det fanns ju hur mycket som helst. Jag kan läsa om metrosexuella män på exempelvis Wikipedia:

"Metrosexualitet, subkultur eller livsstil bland heterosexuella män i storstadsområden, där man intresserar sig för estetik och månar om sitt utseende och livsstil. 1994 myntade den brittiske journalisten Mark Simpson uttrycket i en artikel publicerad i The Independent kallad "Here Come The Mirror Men". Det var en sammanskrivning av orden "metropol" och "heterosexuell" och förklarades med att de män som var bosatta i metropoler, stora städer, hade börjat bejaka sina feminina sidor och vågade vara lika trendiga som kvinnorna. Ibland används ordetretrosexuell som detta ords motsats. "

Och vilka är då männen som i sin tur skapat grund för uttrycket. Jo det är fotbollsgrabbar som David Beckham och Fredrik Ljungberg. (Fast kolla deras bloggar. Fredde är med - men inte David.)

När jag gjorde en helt ovetenskaplig undersökning här i mitt vardagsrum (fyra unga vuxna mellan 24 och 15) var det två av dem som kände till uttrycket.

En av dem sa:

"Jag har en killkompis som kallar sig metrosexuell."

Vad kul det är. Nya saker att lära varje dag.

Då undrar jag: Var David Bowie en tidig metrosexuell, även om uttrycket inte var uppfunnet när Zigggy Stardust föddes?


Related

metrosexualitet 8764142747172711500

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item