charlottecronquist

Vilka ord ska censureras bort ur barns liv?

På The Golden States Menifee Union Schools district har man tagit bort alla exempler av Merriam-Websters Collegiate Dictionary från sin...




På The Golden States Menifee Union Schools district har man tagit bort alla exempler av Merriam-Websters Collegiate Dictionary från sina hyllor och undersöker nu om den klassiska uppslagboken innhåller ”åldersotillbörliga ord”. 
Problemet började när en frågvis elev fann ordet oralsex, ett ord som funnits med i lexikonet sedan 1973 men som fortfarande får många föräldrara att rodna.
Skolledarna blev uppmärksammade på detta efter klagomål från en förälder.


När jag växte upp kollade jag och mina kompisar graden av hyckleri i ordböcker och uppslagsböcker genom att slå upp ord som knulla. 
Det blev till en sport att kolla engelska lexikon. Hade de med ordet fuck så var lexikonet värt att köpa... då skulle jag hitta ord jag verkligen sökte. 
Minns också när jag läste Camus Främlingen på franska. 
Jag vill veta vad macquerau betydde. Översättningen var makrill. 
Det är visserligen sant, men jag förstod rätt snart att den censurerade betydelsen var hallick. 

Alltså, jag är inte särskilt god vän med mörkermännen – eller med mörkerkvinnorna heller för den delen.
Trots att man enligt Access alltid ska säga: Interesting point of view, kan jag inte låta bli att säga: Men när ska ni ge er mörkermän?
De jag kallar för mörkermän tycks ha en rädsla på gränsen till fobi för mycket som har att göra med sex. Och i synnerhet har de lagt sig i vin om att förhindra barn att få kunskap om sex.
Förra gången jag bloggade om det var det brittiska mörkermammor som tycker att småflickor inte ska får veta att de har en klitoris.
Nu är det mörkerföräldrar som tvingat fram en bannlysning av en uppslagsbok för barn och ungdomar, Orsak: Ordet oralsex finns med och förklaras som ”oral stimulering av könsorganen”. Det är tydligen för mycket information för barnen i en skola i Kalifornien.
Och sex kittlar. Även mörkermän kittlar. För artikeln som först stod att läsa i en lokaltidning i USA finns nu tillgänglig i många medier världen runt.

Så jag citerar lite ur versionen som stod att läsa i Fox News. Resten kan du läsa själv.

På The Golden States Menifee Union Schools district har man tagit bort alla exempler av Merriam-Websters Collegiate Dictionary från sina hyllor och undersöker nu om den klassiska uppslagboken innhåller ”åldersotillbörliga ord”.
Problemet började när en frågvis elev fann ordet oralsex, ett ord som funnits med i lexikonet sedan 1973 men som fortfarande får många föräldrara att rodna.
Skolledarna blev uppmärksammade på detta efter klagomål från en förälder.

Nu har man på skolan – där det går 9000 elever (förskola + grundskola) skapat en kommitté som ska titta igenom boken för att avgöra om den är passande för unga ögon. Det kan nog ta lite tid för det finns 470 000 uppslagsord i boken…
Och medan kommittén gör sitt jobb, höjer sådana som jag sina röster och talar om onödig och skadlig censur.
– Om en kommunal skola skulle ta bort varje bok som innehåller ett enda ord som döms som tveksamt för någon föräldrar, så skulle det inte finnas några böcker kvar på biblioteken, säger Peter Scheer, som är vd för the California First Amendment Coalition, till the California Press-Enterprise. Det verkar som att det saknas sunt förnuft på den här skolan.
Hm. Vad blir förbjudet härnäst?

Related

sex 6476161806239316790

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item