charlottecronquist

Rädslan som fängslar oss

En lesbisk kvinna i smoking, det var för mycket för borgmästaren i Fulton. Men vad är så provocerande med en kvinna som är klädd så här? Här...

En lesbisk kvinna i smoking, det var för mycket för borgmästaren i Fulton.
Men vad är så provocerande med en kvinna som är klädd så här?


Häromdagen hittade Stella och jag artiklar i Sydsvenskan med anknytning till sexualitet. Jag citerade några av dem och känner att jag bara måste återvända till artikeln ”Lesbisk portad från skolbal”.

Det är ju inte riktigt klok att borgmästaren i en liten stad i delstaten Mississippi kan ställa in årets viktigaste händelse för många tonåringar – The Prom – för att två lesbiska tjejer vill närvaro.


Jag lyssnade på radion i går förmiddag, ett program kallat "Uppsalastriden om Fadime" Programmet uppmärksammade att det gått åtta år sedan Fadime Sahindal mördades av sin pappa. Ett klassiskt exempel på hedersmord.

Nu är det flera som vill uppkalla ett torg efter Fadime, för att hedra henne. Men det finns många motståndare mot förslaget. Till exempel en centerpartist och manliga kurder i Uppsala, som menar att ett torg vore ungefär som att stigmatisera en hel grupp.

Och plötsligt slinter tungan hos en av de intervjuade männen. Han säger ungefär ”det är ju bättre att välja en ren kvinna, än en som är nedsmutsad” – alltså en kvinna som har haft sex. I några få meningar visar han att han står för en kvinnosyn som påminner om den som Fadimes pappa hade. En kvinna ska var oskuld när hon gifter sig. Kvinnor som gör på annat sätt är smutsiga. (Däremot inte sagt att han skulle gå så långt som till att bruka våld mot en sådan kvinna, men en kvinna som haft sex skulle med stor sannolikhet slippa gifta sig med en man med den inställningen.)

Varför tar jag upp det här?

För på något sätt tycker jag att det är utslag för tänkande som går i liknande banor, även om det tar sig olika uttryck.

Borgmästaren Paul Walker i Fulton Mississippi motiverade sitt beslut att ställa in skolbalen med att ”Vi ligger djupt i bibelbältet. Det här är en traditionell stad.” (Jag kan undra: Är alla dessa människor rädda för sin egen sexualitet? Vad tror de händer om mäninskor bejakar sin lust?)

Och det skulle inte förvåna mig om Walker, förutom att på sitt sätt fördöma homosexualitet också skulle föredra om de fina Fultonflickorna också är oskulder när de gifter sig.

Det finns ju i dag colleges i USA där det till och med är förbjudet för unga människor att kyssa varandra, än mindre att ha sex. Med Bibeln i hand ska lusten stävjas.

Och visst påminner det om hedersvåldet på en annan del av jordklotet. Där är familjens heder beroende av att flickor håller på sig (medan män tillåts sprida sin säd lite hur som helst…) Nu kan man naturligtvis säga att hederskulturen är en kultur och inte en religion, men jag tror att i familjer där hederskultur råder så är den lika styrande som någonsin en Bibel i USA:s (eller andra länders) bibelbälten.

Och jag tänker också på all skenhelighet kring sexualitet. Jag säger bara: Katolska kyrkan. Präster som ger ett löfte om celibat och sedan kommer ut (tvingas ut) som pedofiler och det visar sig att övergreppen har pågått i decennier.

Det är vad som händer när man låtsas som att lusten inte finns där. Det är vad som händer när man försöker kväsa och trycka ner människor.

I dessa tider av sociala medier finns det i alla fall något positivt. En tjej som Constance McMillen kan få stöd från hela världen. Vi kan ta hennes parti och se mörkermännen som omger henne för dem de är.
På Facebook finns flera grupper till McMillens – och lesbiska kvinnors – försvar.
Och Walker får mothugg också av domstolen, som menar att skolan kränkt McMillans rättigheter.
– Det känns verkligen bra att domstolen insåg att skolan kränkt mina rättigheter. Allt jag ville var att att skolan skulle behandla mig och min flickvän precis som vilket annat par som helst som vill gå på en avslutningsbal, säger Constance McMillen i ett uttalande via organisationen ACLU, American Civil Liberties Union, enligt Aftonbladet.

– Detta är därför inte bara en seger för Constance och hennes flickvän, det är en seger för att elever på skolan och för alla homosexuella, bisexuella och transsexuella studenter som bara vill kunna vara sig själva i skolan utan att bli diskriminerade, säger Kristy Bennet, rättschef på ACLU.

Related

skolbal 556646495343348034

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item