charlottecronquist

Ny serie: Detta kännetecknar lyckliga par (3)

Gärna sex, men först ett rejält gräl? Är det så för dig? Att försoningssex känns riktigt bra? Just försoningssex är en av de ingredienser so...


Gärna sex, men först ett rejält gräl?
Är det så för dig?
Att försoningssex känns riktigt bra?
Just försoningssex är en av de ingredienser som kännetecknar lyckliga par.


För sju-åtta år sedan kom jag för första gången i kontakt med min ilska. Jag vågade känna den från djupet av mig själv och jag vågade rikta den utåt mot föremålet för ilskan. Det var en man som hånade mig och jag kände verkligen hur hela jag vaknade till liv.
Det var i en trygg, terapeutisk situation, där lärarna triggade mig till att våga visa ilskan. Det var nästan som att födas på nytt. Det kändes som att bli befriad. Jag hade hållit tillbaka ilskan i så många år. Jag visste inte ens om att jag varit arg.
Efteråt kände jag mig rätt blyg inför den person jag projicerat min ilska emot. Han log mot mig och sa:
– Å, vad sexig du är när du är arg.
Och jag kunde ta den kommentaren. Jag bar den med mig. Jag förstod att det kan finnas en koppling mellan ilska, sex och kåthet.
Ett år senare befann jag mig på en utbildning där en kvinna började tala om hur irriterad hon var på sin partner. Det slutade i en övning där vi fick skrika ut vår ilska i förhållande till vår partner. Luften i rummet var elektrisk. Det var så skönt att ösa ut en massa frustration.
Efter det passet var det lunch. Nästan alla par kom väldigt sent till lunchen. Vi också.

Övningen hade utlöst en stark sexuell känsla hos oss. Vi älskade våldsamt och väldigt levande.
Ytterligare några år senare gick jag på Essence Training och fick den här kopplingen förklarad. Den röda essencensen handlar om liv, kraft, om ilska och sexualitet. Den som inte har tillgång till sin ilska, har också mindre tillgång till sin sexualitet och till sin livskraft.
Så även om de som propagerar för försoningssex inte blandar in livskraft och röd essens i resonemangen så har de ändå dragit samma slutsats: Att försoningssex är bra för en relation. – Det som gör försoningssex så bra är att man fortsätter vara nära varandra även under svåra tider och det hjälper till att få kärleken att bestå., säger läkaren Tina Tessina, författare till How to Be a Couple and Still Be Free.
Hon menar att det väsentliga inte är själva knullandet. Det kan räcka med att kyssas och kramas. Vara nära helt enkelt.
– Om ni rör vid vandra så är det ett kraftfullt sätt att utan ord säga: ”Jag håller inte med dig i sak, men jag ifrågasätter inte din kärlek,” säger Tessina.
Jag har också varit med om att tjafsa med min käre man om småsaker och när någon av oss har slutat med det och istället kramat den andre, så har det känts så mycket bättre.

Related

par 5231668884460737615

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item