charlottecronquist

Ny serie: Detta kännetecknar lyckliga par (7)

Lyckliga par har inte bara intensivt sex. De är också intima när de älskar. Ett uttryck för det kan vara ögonkontakt. När Johan Ekenberg...


Lyckliga par har inte bara intensivt sex.
De är också intima när de älskar.

Ett uttryck för det kan vara ögonkontakt.


När Johan Ekenberg talar om det sex skiljer han mellan friktionssex och essencesex. Och det passar väldigt bra in här, när jag ska skriva om den sjunde ingrediensen i det som kännetecknar lyckliga par.


De allra flesta människor ägnar sig åt friktionssex. Det handlar om att gnida i första hand könsdelar i eller mot varandra, för att snabbt få upp intensiteten och ge orgasmer. I Österlandet, som är känt för att vara mer meditativt, har det länge funnits de som har förespråkat ett intimare slags sexualitet, där orgasmerna inte står i centrum. Inom exempelvis tao arbetar män för att undvika att ejakulera, att hålla kvar den sexuella energin länge. Också tantra handlar om att kunna njuta i ett långsammare tempo och om att de älskande utbyter energier med varandra. Det är sådana traditioner som (tror jag i alla fall) har inspirerat Johan Ekenberg till begreppet essencesex.

I essencesex finns det en balans mellan intensitet och intimitet. När intensiteten blir för stor (alltså när du börjar närma dig orgasm), så kan du stanna upp, titta din partner i ögonen, byta ställning något och slappna av. När era ögon möts ökar intensiteten.
Ett par som har essencesex är närvarande med varandra, de följer varandras flöde, de behöver aldrig fråga sig vad den andre känner, för de är helt med varandra och bådas intensitet är lika hög.

En metod som du kan träna är att kvinnan ligger på rygg, gärna med en kudde under rumpan och med böjda ben och i den ställningen tar hon emot mannen. De kan i princip ligga stilla eller nästan stilla i den positionen i 20 minuter. Mannen kan vicka lite på kuken för att nå in allra längst in i kvinnans allra heligaste. Och småningom kommer en både intim och intensiv känsla att infinna sig. Det är då paret befinner sig på motorvägen till Gud.

Att vara intim med någon innebär också, enligt mitt sätt att se det, att våga vara sårbar. Under intim älskog kan det komma upp starka känslor. Och för mig är det oerhört intimt och sårbart att se någon i ögonen när jag gråter. Sker detta under essenceälskandet är det helt okej. Alla känslor som sker är okej. Dessutom tror jag att intimitet är helande, både för individerna och för det älskande paret.

– Att titta varandra i ögonen när du får orgasm ökar intimiteten i din relation, eftersom det är ett så sårbart ögonblick, säger Laura Berman.

Related

sex 1126665723065904970

Skicka en kommentar Default Comments

  1. mmm precis så ska det vara... och jag har det kvar ;-) Har läst boken Konsten att Älska av Barry Long, den är så bra!!! och jag har lyssnat på Johan Ekenberg och förstår precis vad han menar med skilladen på essencesex och friktionssex, för att det har jag vetat hela tiden. Så underbart att någon äntligen sätter ord på det som många många kvinnor med mig vetat sedan urminnes tider...

    SvaraRadera
  2. mmm precis så ska det vara... och jag har det kvar ;-) Har läst boken Konsten att Älska av Barry Long, den är så bra!!! och jag har lyssnat på Johan Ekenberg och förstår precis vad han menar med skilladen på essencesex och friktionssex, för att det har jag vetat hela tiden. Så underbart att någon äntligen sätter ord på det som många många kvinnor med mig vetat sedan urminnes tider...

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item