charlottecronquist

Seriestart: Rädd för kärlek?

Jag möter alldeles fantastiska människor. Men så kommer något betryckt över dem. Det är något som saknas i deras liv. De vill ha en relatio...


Jag möter alldeles fantastiska människor.
Men så kommer något betryckt över dem. Det är något som saknas i deras liv. De vill ha en relation.
Men när vi skrapar lite på ytan visar det sig att de faktiskt är rädda, både för kärlek och relationer.
Därför ska jag titta närmare på rädslan för kärlek i några blogginlägg.
De kommer att handla om:
Rädslan för kritik.
Rädslan att bli ”uppäten”.
Rädslan att bli instängd.
Rädslan att förlora något.
Rädslan att säga ja till relationen.
Rädslan för att göra partnern besviken.
Rädslan att bli påkommen (med något du skäms för).

Jag tror att rädsla i sig är ett av de största hindren för kärlek och goda relationer. Rädslan bär vi ofta med oss från vår barndom och det kan göra är att vi är omedvetna både om att vi är rädda för vissa saker och vad den här rädslan för med sig.

Så är du en sådan som längtar efter en relation, eller en bättre relation, eller mer kärlek i livet, så behöver du titta åt ett håll: Inåt.

När du kan börja se vilka rädslor som styr dig, blir det lättare att hantera dem. 

När du tittar närmare på det här kanske du också ser andra rädslor, som kan ha kopplingar till listan. Jag har till exempel genom livet varit livrädd för att bli övergiven och det har i sin tur lett till en rädsla för konflikter, för att göra partnern besviken och för att vara mig själv. Nu känner jag till dem, ibland drabbas jag av starka känslor av rädsla, skillnaden i dag är jag ofta vet vad det handlar om och jag kan stanna i känslan utan att drabbas av panik. 

Vad känner du igen hos dig själv?
Vad kan bli ditt första steg för att våga se rädslan och hitta ett sätt att hantera den?

Lite hintar om vad serien kommer att innehålla får du här och här, men sedan fördjupar jag naturligtvis resonemangen på mitt sätt!

Related

serie 2746225140685397706

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item