charlottecronquist

Lördagsövning. Öka din uppmärksamhet.

Här kommer en lördagsövning som du kan använda på flera sätt. Dels är det en övning i uppmärksamhet. Dels är det ett sätt att öka din närv...



Här kommer en lördagsövning som du kan använda på flera sätt.
Dels är det en övning i uppmärksamhet.
Dels är det ett sätt att öka din närvaro.
Dels är det en meditation.
Och ju mer närvarande du är, desto härligare kan ditt kärleksliv bli. Så du kan se övningen som ett slags förspel också. Fyra flugor i en smäll. Bingo!

Alexander och jag går en tantrautbildning på Natha Yoga denna höst. Den innehåller mycket intressant teori och nu börjar praktiska övningar smyga sig in.

Så jag passar på att bjuda på en övning som de rekommenderar att man gör varje dag. Och då säger jag: En gång är bättre än ingen och ju fler gånger desto bättre. Jag mediterar ju varje morgon och jag har lagt in den här övningen som en del i min morgonmeditation. Hitta ett sätt som passar dig.

Syftet med övningen är att du ska bli mer uppmärksam och träna på att expandera din uppmärksamhet. Det enda du behöver är en plats där du kan vara någorlunda ostörd i 15-30 minuter. (Eller varför inte bara fem minuter om det är den tid du kan avvara.)
Sitt ner med rak rygg. 

Andas ut och in genom näsan.

Blunda och känn din andning. Låt bara andningen komma och gå.

Börja lägga märke till hur du drar in luft i näsan och hur luften passerar näsan när du andas ut.

Fortsätt att ha din uppmärksamhet på luften som åker ut och in genom din näsa. Du behöver inte göra något annat, bara uppmärksamma det. Var helt avslappnad och bara bevittna din andning.

Börja sedan långsamt att expandera din uppmärksamhet. När du andas in kanske du både kan uppmärksamma din andning och ditt huvud. Se om du långsamt kan inkludera hela din kropp i din uppmärksamhet. Jag brukar göra så att jag expanderar en bit med varje andetag. Det är lite svårt att förklara, men min bild blir att jag fyller min kropp med uppmärksamhet och att jag börjar från huvudet och går neråt, en liten bit i taget. 

Lägg märke till hur stor del av din kropp du kan vara närvarande i/uppmärksamma och fortfarande ha uppmärksamheten kvar på andningen och luften som åker ut och in genom näsan.

Det här är inte ansträngande på något vis, men det kan ta lite tid att bredda uppmärksamheten. Första gångerna du prövar kanske det räcker med att vara uppmärksam på själva andningen.

Eftersom jag är en rätt van meditatör kan jag ganska snabbt vara närvarande i hela min kropp och det ger en skön känsla. Jag riktar, för en liten stund, hela mitt fokus på mig själv, och det är vilsamt. 

Pröva!
Berätta gärna hur det går och vilka känslor den här meditationen ger dig.

Related

uppmärksamhet 3756066679234425691

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item