charlottecronquist

Mörkermännen: Kättja i bibeln får norsk biskop att rasa.

    Nu ska jag berätta en Norgehistoria som tycks vara alldeles sann. Det handlar om boken "Sex i Bibelen", skriven av den n...

  
Nu ska jag berätta en Norgehistoria som tycks vara alldeles sann.
Det handlar om boken "Sex i Bibelen", skriven av den norske prästen Einar Gelius.
Jippie! säger jag.
Buu, säger biskopen i Oslo stift.
Tänk att mörkermännen har smugit sig så nära inpå knuten.

Jag läser den här historien i Dagens Nyheter. Den som sockenprästen som faktiskt vågade skriva en bok som lyfter fram det sexvänliga i Bibeln.

Till den norska tidningen Dagbladet säger Einar Gelius:
– Många har inpräntat i sig en bild av kyrkan som moraliserande och dömande. Jag har velat vrida fokus över till det som är positivt, att visa de goda texterna i Bibeln som handlar om den frodiga och vackra sexualiteten.

Själv tycker Gelius att han är modig  – och jag håller med. Och även om jag inte har läst den så applåderar jag honom. Det är viktigt att lyfta fram det goda, det lustfyllda, ja, kärleksbudskapet. Ju mer jag jobbar med kärlek, sexualitet, lust och relationer, desto mer  förvånas jag över att så många har synpunkter på detta. Vi är ju kärlek! 
Och så klart får Gelius mörkermännen emot sig. Men jag hoppas att han ändå fortsätter att sprida kärleksbudskapet och vågar fortsätta lyfta fram det mustiga i den heliga skriften.

Enligt DN hävdar Gelius bland annat att kristendomen genom kyrkans förkunnelse varit mer fientligt inställd till sex än någon annan religion. Utan att ha total kunskap om alla religioner är jag beredd att hålla med. Och det är kanske orsaken till att det är så ... farligt... att lyfta fram lusten i Bibeln.

När Gelius tog emot norska medier häromdagen sa han:
– Jag är en sexuell människa. Med prästkragen på såväl som utan. Jag känner det starkt.
Det är sådan präster som behövs! Mer Gelius till det lusttörstande folket. Verkligen!
Ole Christian Kvarme, biskop i Oslo stift säger till den norska nyhetsbyrån NRB att han visserligen inte har läst hela boken, men att han ändå ogillar den. I norska medier har det förekommit utdrag som handlar om kåthet, lust och glädje i Bibeln och det reagerar biskopen emot.

Mörkermannen och domprosten Olav Dag Hauge - tillika modiga Gelius närmaste chef, säger i din kristna dagstidningen Vårt land att han tycker att det är illa att Gelius har skrivit en bok som lyfter upp sidoaspekter i Bibeln.

– Om Einar Gelius ståndpunkt står i strid med bekännelseskrifterna måste det leda till  konsekvenser, säger Hauge.

Heja Gelius, säger jag!
(Tack Irene för tipset :) )

 

Related

sex 6003327269804751199

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Vad jag förstår så är Einars huvudargument att bibeln inte kan användas som slagträ i debatten om vilka sexuella preferenser som skall gälla. Biskopar och företrädare av religiösa samfund i ett modernt samhälle som använder genus, sexualitet och andra 'avvikelser' på sin fördömelseagenda är en styggelse hur man än väljer att formulera det. Om avvikelse från en "religiös norm" skall leda till åtgärder i det civila samhället är dessa tomtar mentalt och ideologiskt depraverade och inte ett dugg bättre än t.ex. idioterna i Iran som skall stena kvinnfolk för påstått äktenskapsbrott eller pappan som skar ihjäl sin dotter häromdagen för att upprätta sin heder.

    De mörka krafterna lyser igenom i bispen Ole Christian Kvarme uttalande och agerande.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item