charlottecronquist

Passionerade företagare på Rådhusgala.

Efter förra årets Mod.Passion.Jonglör-gala på Rådhuset i Malmö var det någon som sade: Nästa år borde du vara en av talarna Charlotte. ...



Efter förra årets Mod.Passion.Jonglör-gala på Rådhuset i Malmö var det någon som sade: Nästa år borde du vara en av talarna Charlotte.


Och tänka sig. Så blev det.


Jag talade om att följa sin passion, både bokstavligt och bildligt i går.


Framme på scen står Angeli Sjöström som den självklara, och samtidigt klädsamt diskreta centralpunkten. Det är hon som tillsammans med parhästen Margaretha Elleby drivit hela Mod Passion-projektet från start till mål.


Efter galan i går talade Margaretha glatt om delat delarskap och så gav hon Angeli hälften av en jättelik rosenkvast. Härligt!


Förra gången var jag åskådare, men kände mig ändå med, eftersom jag kände flera av dem på scenen. Och den här någon var jag medverkande i ordets egentliga bemärkelse.
Dessutom var både Alexander och jag medverkande, så familjen Rudenstam och Lust och liv var synnerligen väl representerade.


Att se duktiga (jag menar inte på det där ängsligt duktiga sättet) kvinnor på scenen är härligt. Om det inte vore så slitet skulle jag säga att kvinnor kan. Men vi var där de flesta som gått affärsutvecklingsprogrammet i Malmö, där var flera av föreläsarna, vår eminenta coach, kommunikologen Britta Sjöström och så ett gäng inhyrda föreläsare. Och alla gjorde vi ett intryck. Även om jag så klart var den som var mest passionerad ;)


Christina Nilsson talade om erfarenheten av att vara en av Kanal 5:s Skånefruar och vad det har betytt för karriären (fler jobb) för vänskapen (somliga rynkade näsor, somliga som vill vara vän med kändisen och så de ”riktiga” vännerna, där jag betraktar mig som en).
Karin Klerfelt talade om att jacka upp priset och vi kom gemensamt fram till att alla i rummet borde kunna höja sina priser med åtminstone 20 procent.


– Jag möter företagare över hela landet, som jobbar och sliter men där många inte kan leva på sitt företag – och ett av skälen är att de helt enkelt tar för lite betalt, sa Karin Klerfelt.


För mig kändes ett extra roligt att möta Karin, eftersom jag var redaktör för hennes senaste bok, utgiven på Liber.


Och så fick vi som varit med i programmet stafettföreläsa. Eva Kronfält talade om att våga följa sin dröm… och bli fotograf. Det var också Karin som vimmelplåtade på galan, med sin vackra gravida mage klädd i snyggt svart fodral.
Där var genusföretagaren Sanna Lillie som gjorde ämnet jämlikhet och jämställdhet sexigt och hon avslöjade att hon inte uppfyller nidbilden av feminister. Hon älskar nämligen män ;)
Och så var där jag som talade om passionen och om at våga följa sitt hjärta, oavsett vad omgivningen säger, oavsett eventuell rädsla för vad ”andra ska tycka”. Och jag uppmuntrade alla 160 att ge sex mer plats i livet. Och det fick jag applåder för. Kanske också för att jag kunde slå fast att sex är lönsamt och att det är viktigt med passionerade företagare.


Nina Jansdotter, kanske den av dem jag känner som är absolut mest flitig i sociala medier och som snart har maxantalet vänner p å Facebook (5000), talade om det personliga nätverket och det är ju verkligen som hand i handske att just hon talar om det, som odlat sitt i ungefär tio år och som vid det här laget har figurerat i mer än tusen tidningsartiklar (bland annat i dagens Sydsvenskan där hon talade om affärsgalan.)
Och så var det två härliga företläsningar om retorik, en där Kjell Dahlin från Popretorik – att retorik inte bara är vad du säger utan i hög grad också vad du gör. Och Kjell levde verligen som han lärde och berättade historier om ett vitvaruföretag i teori och praktik, en pappa som byter bild och en hel del annat som fick oss att både skratta och tappa andan. Och Susanne Hedin från Retorikbyrån i Lund  talade om röstens betydelse och vi fick testa att läsa vädret som en spökhistoria, sprotreferat eller sexlinje. Kul grepp och medryckande föreläsning, verkligen. 


Och i pauserna stod Alexander och jag och sålde böcker och fick nya bekanta och ökade vårt nätverk, precis det som galan syftade till. Och jag njöt av att se mina kurskamrater Kristina Jeppson, Sofie Bergkvist, Lani Noreke, Karin Andersson, Rinella Grahn, Carin Dackman, Rose-Marie Karlsson, Pia Nilsson (kanske har glömt någon, ber om ursäkt i förväg för det) festklädda och minglande.
Och mitt budskap till er alla är givetvis:
Lev din passion. Känn ingen skam i kroppen!

Related

passion 4650326589686591380

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Ja en av dem som sade att du borde prata på nästa års gala var jag. För det kom jag ihåg när du dök upp som deltagare på kursen och meddelade min partner.
    Och du skrev väldigt bra redan förra året om "de passionerade jonglörernas afton" och bra i år igen liksom talet. Så jag ser fram emot mer samarbete....Och du Charlotte vi saknade inte de målade äggkopparna i år heller eller hur?;-)
    Modig passionerad kram Margaretha Elleby som nu vet att "lust är lönsamt".

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item