charlottecronquist

Mörkermännen: Hur länge ska tvåårsregeln finnas kvar?

Det kan både börja och fortsätta bra. Jag gillar inte människohandel. Och jag gillar inte när någon har attityden att köpa sig en männis...

Det kan både börja och fortsätta bra.
Jag gillar inte människohandel.
Och jag gillar inte när någon har attityden att köpa sig en människa och sedan betrakta honom eller henne som en ägodel som det är fritt att slå.
Tyvärr verkar det bli ett vanligare fenomen.


När vi befann oss i Thailand såg jag nästan ingen tydlig prostitution. Vi hade valt lugna ställen att vara på. Däremot såg jag då och då äldre västerländska män i sällskap med thailändska kvinnor som hade kunnat vara deras döttrar på eller nära stranden.
Vilka ekonomiska uppgörelser de hade mellan har jag ingen aning om. Och det jag bevittnade såg givetsvis helt okej ut. Glada ansikten, i synnerhet männens.
Och eftersom jag inte söker en utländsk fru så läser jag inte de hemsidor på nätet som handlar om kvinnor , från till exempel Thailand, som söker en partner och hoppas få ett bättre liv tusen mil hemifrån.


Jag vet heller inte vilka förhoppningar eller drivkrafter de har. Eller om en del av dem har sådana livsvillkor att alternativet att möta en äldre man från Sverige känns väldigt attraktivt. (Givetvis uppstår ”äkta” kärlek också, men det är inte det jag talar om här.)
Jag har mött äldre svenska man som öppet sagt: ”Jag ska hämta mig en fru från Thailand, eller Filippinerna”. Jag har också sett unga vilsna asiatiska kvinnor som ser rätt olyckliga ut i vårt kalla land.


Varför skriver jag då människohandel i ingressen. Ibland känns det som om vissa män ser det som att de åker ner och köper sig en fru. Och det kanske de också gör, åtminstone i bildlik bemärkelse.


Och det skulle ju kunna sluta bra.
Hur jämställda är de? 


Tyvärr blir det allt vanligare att det slutar med att kvinna, till exempel från Thailand, kommer till Sverige och när de väl är hemma börjar misshandeln. Vissa män är väldigt medvetna om att det finns en tvåårsregel som ungefär innebär att relationen/giftermålet måste pågå i två år innan kvinnan kan begära skilsmässa, utan att riskera att återvända till sitt hemland. Två års ”fri” misshandel med andra ord.


Jag undrar hur de männen är funtade. Hur kan någon ha mage att köpa sig en fru, behandla hennes som en tingest och så misshandla henne? Det övergår mitt förstånd.
Enligt Riksorganistionen för kvinnojourer (Roks) som i och för sig är part i målet (de står ju så uppenbart på kvinnornas sida) finns det män som sätter detta i system. Efter två års misshandel, så hämtar de en ny kvinna. Jag kräks.
– Serieimportörerna slänger ut sin fru. Sedan hämtar de en ny, säger Angela Beausang, ordförande för Roks till Aftonbladet.
Antalet misshandlade ”importerade” kvinnor som blir misshandlade ökar.
– Naturligtvis far de allra flesta kvinnorna inte illa. Men en del hamnar hos
män som misshandlar och hotar dem, säger Angela Beausang.


Jag läser en debattartikel i Aftonbladet som visar på den rättslöshet som dessa kvinnor i praktiken har.
Så här beskriver Bernardita Nunez, verksamhetsledare, Terrafem situationen på debattsidan:
För de flesta blir det så här - men det gäller inte serieimportörerna. Hur ska de stoppas?




Två åtgärder har genomförts sedan tvåårsregeln infördes för att förbättra situationen för brottsoffret/kvinnan: 1983 skapades en praxis med fyra krav som ska uppfyllas för att kvinnor som saknar put ska få stanna trots att de inte bott tillsammans med mannen i två år:
1. Kvinnan ska vara utsatt för våld
2. Kvinnan ska vara etablerad på arbetsmarknaden.
3. Kvinnan ska inte ha bott kort tid i Sverige.
4. Kvinnan ska riskera att bli socialt utstött vid återkomsten till hemlandet.
Kraven är näst intill omöjliga för kvinnorna att leva upp till eftersom de lever isolerade, kontrollerade och utan eget nätverk i Sverige. Om kvinnan inte ställer upp på sex, inte arbetar tillräckligt hårt eller helt enkelt inte passar honom kan han kasta ut henne. Kvinnan går då en oviss framtid till mötes och riskerar utvisning.


Hade dessa kvinnor varit lika rättslösa om de hade bytt kön? Vi har tydligen mörkermän här hemma också.

Related

mörkermän 6582783413867879741

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item