charlottecronquist

Amelias sexundersökning: Kvinnors orgasm inget självklart

Nyligen gjorde tidningen Amelia en undersökning om svenska kvinnors sexvanor. Bilden ovan är lånad från deras hemsida och en kort sammanfat...

Nyligen gjorde tidningen Amelia en undersökning om svenska kvinnors sexvanor. Bilden ovan är lånad från deras hemsida och en kort sammanfattning av resultaten. 
Det är ju intressanta siffror. Knappt en tredjedel av kvinnorna får orgasm varje gång de har sex, medan nästan åtta av tio män får det (enligt texten på webben).
Men de allra flesta kvinnor låtsas inte få orgasm, männen får leva med att inte tillfredsställa sina kvinnor. Och det känns ju bra. Det tyder ju på att de har något slags kontakt med sig själva och sin sexualitet .... alltså att ha sex handlar då inte längre om att vara där enbart för den andre.
Jag tycker också att det är intressant att se att de allra flesta kvinnor vill ha sex oftare än hur det är i verkligheten.
Den här typen av undersökningar skulle ju kunna slå hål på myter som beskriver män som de som vill ha sex, och kvinnor som de som underkastar sig sex eller som har sex för husfridens skull.
Nu skulle du ju kunna invända genom att hänvisa till den nedersta cirkeln, där hälften v kvinnorna säger att de har ställt upp på sex trots att de inte har lust. 

Men, tänker jag, orsaken till att många kvinnor får allt mindre lust, kan bero på att de erbjuds så himla skittråkigt sex. Jag menar hur roligt är det med 7,5 minuters in och ut en gång i veckan eller mer sällan? De flesta kvinnor får inte ut särskilt mycket av den sortens sex. 

Jag har skrivit det tidigare, om Challis Jensen som beskrev det som att många män tänker att de kör A, B, C (lite kyss, lite bröst och lite smek på klitoris) och hoppas att det ska väcka gudinnan. Men hur kul är det att älska med någon som bara kör A,B,C, även om det körs flera gånger under samma pass? Vanligt penetrationssex är mer på mäns villkor än på kvinnors. Det är kanske en tredjedel av kvinnorna som lätt får vaginal orgasm. De flesta behöver bli smekta på klitoris eller tycker att det är lättare att komma med annan stimulering av g-punkten än med hjälp av en kuk.

In och ut blir helt enkelt tråkigt med åren. Särskilt om mannen glider av och så lägger sig på sidan och börjar snarka innan kvinnan har hunnit bli riktigt kåt.

Jag tycker att män vars kvinnor är ganska ointresserade av sex ska skärskåda vad de faktiskt erbjuder. De kanske ska lyssna mer på kvinnans behov och ta till sig vad kvinnan säger om och när hon faktiskt uttrycker det.

Dessutom skulle sexlivet kunna bli så mycket roligare för mannen också, om det handlar om mer än att få utlösning. Det kan handla om att känna närhet, närvaro, få orgasm till samman, få sannan möten, vara i essens. Då kan sexet nå helt underbara dimensioner, där en kort stunds in och ut kan kännas som ett taskigt substitut.

Så kvinnor vill ha sex, vill ha kul, innovativt sex, vill känna närhet... vill njuta av sin partner och har rum för hela universum i sitt underbara tempel. 

Själv skulle jag önska fler nej från kvinnor... och att fler vågade säga: Jag vill ha något annat, något mer, det här ger mig inte så mycket längre... Följ med mig på sexkurs till Johan Ekenberg eller skamkurs hos Alexander och Charlotte... Eller nåt. Sätt igång. Skapa rum för njutning. Det är alla värda!!


, , , , ,

Related

variation 1069434902096874211

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Jag gillar inte såna undersökningar eftersom jag är så fokuserad på mitt eget. Jag brukar aldrig läsa sexspalter eller se på program om sex på tv, jag blundar rätt hårt för andras sexliv kan man säga.

    Varför , kan man undra (undrar lite själv nu medan jag skriver)? För att jag inte gillar att fundera allmänt kring sex... är kanske det enkla svaret.

    SvaraRadera
  2. Sonja, ofta finns ju svaren hos en själv. Och frågan du skulle kunna ställa dig är: Varför gillar du inte att fundera allmänt kring sex? Vad skulle det kunna ge dig att se svaret?

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item