charlottecronquist

Kom i kondom, vetja!

Häromdagen presenterades en ny stor undersökning av unga svenskars sexvanor. Få använder kondom. Många unga kvinnor blir utsatta för sexu...




Häromdagen presenterades en ny stor undersökning av unga svenskars sexvanor.
Få använder kondom.
Många unga kvinnor blir utsatta för sexuella kränkningar.
Och samtidigt är det bara fem procent av blivande lärare som får sex- och samlevnadsundervisning i sin grundutbildning.
Månne det finnas ett samband?


Jag läser i flera olika tidningar om den nya undersökningen UngKAB09 där 15000 personer mellan 15 och 29 år har svarat på frågor om sina sexvanor.

Nu har jag inte sett frågorna, utan bara en del av svaren. Och det är intressant.
Dels tycks många ungdomar tänka ”Hon äter p-piller och därför behöver jag inte ha kondom” och dels tycks de tänka ”sjukdomar drabbar andra, inte mig.”

Och naturligtvis är det många förståsigpåare som, med rätta, känner sig oroade över de här attityderna.

Att ha oskyddat sex = sex utan kondom, med en tillfällig partner är egentligen bara en sak: Dumt! Då utsätter sig båda parter för risken att smittas av sjukdomar de inte vill ha. Och även om det är få hiv-smittade i Sverige så finns ändå risken… och hjälper inte tanken på hiv och aids, kanske tanken på klamydia, kondylom eller gonorré skulle kunna räcka för att trä på en kondom. ”Det finns ju antibiotika” kanske då är en ryggradsreflex? Vad vet jag?
Säkerhetstänkande kring sex är viktigt. För båda parter. Det handlar inte bara om att den ena kan riskera en (oönskad) graviditet, det handlar också om att vara medveten om riskerna. Att kräva kondom är inte att säga: ”jag tror att du har en könssjukdom”, det är att säga ”för mig är det viktigt att skydda mig, både för min egen och för din skull”. Att kräva kondom är att ta ansvar… (se mitt blogginlägg från i går om att skuldbelägga)… och vi behöver ta ansvar också i sexuella situationer.
Undersökningen visade ett klart samband mellan alkohol, andra droger och ett riskfyllt sexbeteende. Som om vettet åker ut i takten med att alkoholen åker in.
Om du värdesätter dig själv och ditt eget liv… och om du värdesätter din (tillfälliga) partners liv och hälsa, så väljer du självklart att se till att det finns kondomer. Ha ett gäng i fickan om du tror eller hoppas att du kommer att hamna i en sexuell situation med någon.
Jag tror att en viktig orsak till att så få som 30 procent av de unga använder kondom är att det är pinsamt att tala om det. Dels finns den där rädslan att kondom innebär ett ifrågasättande av den andra personens ”renhet” och dels är det jobbigt och bökigt att tala om det. 

Men vänd på det och gör det till något kul och viktigt. Ändra attityderna till kondomen. Se den som en möjliggörare av roligt sex… och en möjlighet att faktiskt pröva flera sexpartners utan att utsätta dig för livsfara. Det kan ju krävas flera grodor innan du träffar en prins eller prinsessa du vill stanna hos för en längre eller kortare tid.

I samband med den här undersökningen talar man också om att det behövs mer information och undervisning om sex och samlevnad och att de flesta lärare är sorgligt outbildade i ämnet. Alltså, om man talar om det, så öppnar det dörrarna för ett bättre risktänkande. Jag tycker självklart att lärarna ska kunna mer… men det är också viktigt att sex- och samlevnadsundervisningen inte är alltför instrumentell… Hur kul är det att sitta och lyssna på en rodnande person som talar om risker… Istället för en glad person som talar om lust och kåthet. Fler sexsibilitycoacher och liknande behövs i skolorna.

I ett kommande blogginlägg kommer jag att säga mer om det där med att nästan hälften av tjejerna upplever att de har varit utsatta för någon form av sexuell kränkning. Det blir för långt att ta med i dag.






, , ,

Related

Ungkab09 6712174848809236884

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Det vore en toppenbra slogan för en reklamkampanj -Kom o Kondom!
    Hur får man fler att använda kondom? Dels information men även positiva förebilder att se upp till. Det måste bli coolt att använda kondom :)

    Må bäst!

    /Linda

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja tillägga att det även är föräldrarnas ansvar. Man kan inte  lämpa över allt på skolan.

    SvaraRadera
  3. Det håller jag med om - det gäller att vi som är föräldrar inte abdikerar från föräldraansvaret när det gäller frågor som kanske kan uppfattas som känsliga. Det är ju då vi verkligen testas. Då om någonsin är det viktigt att våga tala och våga lyssna på barnen/ungdomarna.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item