charlottecronquist

En bok som får mig att längta efter en läsecirkel

På helgens tågresa till och från Linköping (och viss tid på hotellrummet) har jag ägnat åt att läsa Sofi Oksanens bok "Utrensning."...

På helgens tågresa till och från Linköping (och viss tid på hotellrummet) har jag ägnat åt att läsa Sofi Oksanens bok "Utrensning."
Den får mig att längta efter att vara med i en läsecirkel.
Bjud in mig till en vetja!

Sofi Oksanen var mycket på tapeten för något år sedan, när hon vann åtminstone tre fina priser för just den här boken.
Och jag vet egentligen hur mycket jag ska säga om den... för att inte förstöra en läsupplevelse för dig.
Lite kanske jag kan säga: Den visar på ett bra sätt att verkligheten varken är svart eller vit och att människor kan göra en massa konstiga saker på grund av kärlek, besatthet och rädsla.
Den visar också konsekvenserna av förtryckande system, där människor utses att spionera på och förråda varandra.
Den utspelar sig i Estland, med två huvudpersoner. En kvinna som är född på 1920-talet och en kvinna som är född på 1970-talet. Deras histoirer är sinnesmellan olika, men de har också otäckt mycket gemensamt.
Och det kliar verkligen i mig av lust att prata om det här. Man kan dsikutera den här berättelsen ur så många perspektiv. Hur var det att leva i Estland under Sovjettiden? Under andra världskriget när landet ett tag var ockuperat av tyskarna? Hur är det att vara ung kvinna och utsatt för sexhandel? Hur är det att vara kär i fel person? Hur är det att ständigt vara rädd för att någon ska förråda en? Hur lätt är det att välja att förråda heller än att förrådas? Vad är man beredd att göra för frihet och kärlek? Vad låter man bli att göra av rädsla? När är en handling ond?
Om du har läst den ... vad tyckte du?
Jag rekommenderar varmt läsning av "Utrensning" av Sofi Oksanen.

Related

utrensning 1037356223294404648

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item