charlottecronquist

I sköna gudinnors samvaro.

Min mamma skulle kanske ha sagt: Det är beviljat. Hur som helst känner jag mig trött och lycklig. Kvällarna med gudinnorna ger mig så mycke...


Min mamma skulle kanske ha sagt: Det är beviljat.
Hur som helst känner jag mig trött och lycklig.
Kvällarna med gudinnorna ger mig så mycket.
Den feminina samvaron är speciell för mig.

Tidigare i mitt liv var jag rädd för kvinnor. Jag kände mig hotad av dem. Jag var beredd på svek – och fick vad jag var rädd för. Så småningom började jag förstå vem detta egentligen handlade om: Jag hade projicerat min rädsla för kvinnan i mig på andra kvinnor.

Långsamt började jag en helande resa, där jag började vara mer med kvinnliga väsen och där jag allt mer började acceptera mina feminina sidor. Jag vet inte om jag ännu nått ända fram, men i dag känner jag mig trygg och glad i kvinnors sällskap. Och jag gillar (åtminstone för det mesta) alla aspekter av mig själv. Månde de kallas feminina, maskulina eller något annat.

Det händer något i rummet när det enbart är kvinnor närvarande. I förra veckans gudinnecirkel, den sista ordinarie för säsongen, var Alexander i väg på sin ”lerkurs”, var vi ensamma i huset. Och det var som att hela huset andades. Som att vi fyllde hela huset. Och när vi alla var tysta, var det tyst i hela huset. Det var en läcker känsla.

I går hade jag bjudit in den tantriska gudinnan för första gången. Jag var lite nervös innan – det brukar jag vara när jag gör något för första gången. Jag hade förberett mig ordentligt. Jag hade flera papper fyllda med saker vi skulle göra (och jag kan, så här i efterhand konstatera, att vi bara hann ungefär två tredjedelar av vad jag trodde vi skulle hinna… men det var inget jag tog med gruppen.)

Och där satt vi i ring i vårt gudinnerum, med ett altare i mitten, med symboler för elementen i de fyra väderstrecken. Där fanns elden i form av chilifrukter, där fanns vattnet i form av snäckor, där fanns jorden i form av kristall och en kvinnokropp och där fanns luften i form av fjädrar. Det vilade också en air av den nordiska gudinnan Freja, för det vi skulle utforska i går kväll var lite grand av vår sensuella sida.
John Bauers målning Freja.


Jag vet inte vad jag tycker mest om en sådan här kväll. Troligen är det kontakten, närheten, närvaron som skapas i rummet. Att vi ser varandra och bejakar varandra precis som vi är. Att vi känner tillsammans, att vi lyssnar på varandra, att vi får veta en del av vad som rör sig i varandras undermedvetna. Eller kanske att stämningen är njut, att det uppnås en tillit mellan oss. Eller kanske att bara vila i någons blick… eller alla skratten som bubblade ur oss när vi gjorde en gränssättningsövning i vår radhusträdgård (strax innen regnet började falla).Eller fikastunden med frukt och te och samtal om saker som berör… i går handlade det mycket om magin med familjekonstellationer.

Kanske kommer gudinnorna att ses utomhus en gång i sommar, jag återkommer om det. Till hösten börjar jag om med åtminstone en ny cirkel. Kanske det blir två, på två olika teman, det kommer jag att känna in under den långa sköna sommaren.

Men för dig som vill ha mer av det tantriska och för dig som är nyfiken på energin i våra rum bjuder vi in till ”En tantrakväll för alla sinnen” här hemma på Reginavägen tisdagen den 21 juni. En facebookinbjuden kommer snart. Vill du anmäla dig redan nu… skicka ett mejl till info@lustochliv.se

Namaste gudinnor och gudar!



, , , , , ,

Related

samhörighet 3183719832204555369

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item