charlottecronquist

Lever du din dröm?

I helgen träffade vi den professionelle drömtydaren och drömhealern Robert Nilsson . Och i går läser jag på Albertbloggen om att han har e...


I helgen träffade vi den professionelle drömtydaren och drömhealern Robert Nilsson.
Och i går läser jag på Albertbloggen om att han har en dröm som börjat spilla över i verkligheten.
Så jag frågar dig: Lever du din dröm?

Så här skriver Albert på sin blogg:
”Jag vet hur den slutar. Alltid samma slut. Det är början som är ett mysterium. Hur hamnade jag där? Och varför? Drömmen blir svårare och svårare att ignorera. Den har börjat spilla över i verkligheten. Den tar mer och mer av min uppmärksamhet. Det känns underbart. High Five!”

I söndags gav alltså Robert Nilsson en mindre demonstration av sina kunskaper som drömtydare. Vi satt femtio personer i publiken, som fick ställa frågor om drömmar, berätta om drömmar och höra Roberts tankar kring drömmarna.

Alexander berättade till exempel att han kommer in i ett mörkt rum och att det finns något där som undflyr honom.

– När det handlar om mörka rum är drömmen långt ner i ditt undermedvetna, det kan vara någon del av dig som du inte vill kännas av, säger Robert då.

Och Alexander frågade också om hur Robert förhåller sig till när någon går in medvetet och påverkar en dröm. För så där femton år sedan sysslade Alexander en del med det. När han blev medveten om att han drömde (då vi brukar vakna) valde han att stanna i drömmen och sedan var han med och påverkade dess händelseförlopp.

Båda de här frågorna (och kanske en del andra) fick Robert att nämna ”drömfilmen” Inception – som handlar om ett gäng ”tjuvar” som går in och påverkar andra personers drömmar. Och de visar hur det finns flera lager i drömmarna, alltså flera nivåer – det går att ta sig längre och längre ner i drömmarens undermedvetna.

Och Robert menade att det ligger en hel del i Inceptions beskrivning av drömmarnas värld.
Han själv började gå kurser i drömtydning när han under en längre period hade stressdrömmar, där han var på resa och aldrig kom hem. Alltid var det något i vägen. Som att han saknade pass, inte kom i tid till bussen eller fick resa väldigt obekvämt en delsträcka, men sedan ändå inte kom hem.

Han började förstå att drömmen försökte säga till honom att han i verkliga livet behövde ”söka sig hem”. Alltså drömmen talade om för honom, eller det undermedvetna om man så vill, att det sätt han levde inte var hållbart och att han behövde komma i kontakt med sig själv.
Drömtydning à la Robert Nilsson bygger (bland annat) på Carl G Jungs tankar om bland annat symboler. (Och jag blir nyfiken… är det nu det är dags att titta närmare på Jung och boken ”Människan och hennes symboler” som jag har bläddrat i så många gånger?) 

Och drömmen representerar vårt undermedvetna och lyssnar vi på och kommer ihåg våra drömmar så kan vi få en massa hjälp i det vakna livet. I drömmen bearbetar vi dagens händelser och ALLA drömmer 60-90 minuter per natt – oavsett om vi kommer ihåg drömmarna eller inte.

Och vi kan låta drömmarna påverka vår vakna tillvaro och tvärtom. Förresten är det ju så att det finns kulturer, till exempel indianska, som ser drömmen som lika verklig som vakenheten.

Min erfarenhet är att det finns flera sätt att komma i kontakt med det undermedvetna. Förutom drömmar är vägledda meditationer ett utmärkt sätt – även om det undermedvetna ”styrs in ” i en viss riktning då.
Under mina meditationer har jag kommit i kontakt med många spännande inre djup och fått bättre förståelse för mig själv.

Just nu är jag själv inne i en period då jag bara minns fragment av drömmar och då de sällan är mardrömmar, så jag har inget bra exempel att ta just nu.

Men, om jag fattade Robert rätt, så säger drömmen något om var du befinner dig just nu. Och är det en dröm som återkommer, då finns det något att jobba med i verkliga livet.
Några bilder fångade jag upp … om du är jagad i drömmen är det ett tecken på att du är stressad, om du reser och aldrig kommer hem, bör du söka dig ”hem” i verkliga livet, vatten handlar om dina känslor och huset är en metafor för dig själv.

Det kanske viktigaste är att allt i dina drömmar handlar om olika aspekter av dig.

Så nu undrar jag vad Albert drömmer och hur det påverkar hans liv rent konkret! Och själv ska jag försöka fånga mina drömmar lite mer. Jag har till och med en drömfångare ovanför sängen… jag får väl be den om hjälp!

, , , , , ,

Related

undermedvetna 117522900513728597

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Jag förstår att du är nyfiken på vad jag drömmer, men jag är inte redo att dela med mig än. Drömmen är konkret med personer, platser och handlingar som jag känner igen. Det som händer i drömmen har inte hänt i verkligheten, än. Men det känns som att det bara är en tidsfråga.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item