charlottecronquist

Spiritual partnership: Medkänsla

Om du vill leva i en djup relation med någon annan behöver du börja med att först verkligen bestämma dig för att vara öppen för att lär...


Om du vill leva i en djup relation med någon annan behöver du börja med att först verkligen bestämma dig för att vara öppen för att lära dig mer om dig själv.
Du behöver också ha mod.
Den tredje ingrediensen är medkänsla.
Det anser författaren Gary Zukav (Själens boning med flera böcker).

När du möter andra, så försök att göra det med medkänsla och utifrån kärlek. Och när du lägger märke till att någon i din omgivning dömer någon annan, skyller ifrån sig, ljuger eller något sådant, så försökt att se att det är den rädda delen av dem som är igång just då.
Försök att se de där uttrycken för rädsla med kärlek. Vad tjänar det mig att bli arg på den som beskyller mig för något? Vad tjänar det mig att bli kränkt när någon dömer mig för något? Kanske finns det en annan väg?

Och jag har märkt att ju mindre jag re-agerar på till exempel Alexanders handlingar, ju mindre jag låter mig triggas av dem, desto mer lugn känner jag inombords. Ibland rycks jag med… går i försvar, skriker, försvarar mig på möjliga och omöjliga sätt. Men allt oftare kan jag vara i medkänsla.

Och det Gary Zukav och Linda Francis menar att du kan göra för att öka din medkänsla är:

1. Förändra ditt perspektiv från att vara rädd till att känna kärlek. Träna på att se dig själv och andra ur ett kärleksfullt och uppskattande perspektiv. Det är möjligt oftare än du kanske tror.
2. Släpp känslan av avstånd du har till andra.
3. Var närvarande när andra talar (låt bli att förbereda dina svar, att döma, eller att tänka på något annat.)

Och lägg märke till när du inte gör det här … och känn medkänsla med dig själv då också!


Related

spiritual partnership 7223805935482985981

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item