charlottecronquist

Gästinlägg av Stella: Jag tror alla bär en mask.

Det här inlägget gjorde Stella häromdagen på sin blogg Skrivkramp . Jag tycker det är så himla bra att jag bad att få återanvända de...

Det här inlägget gjorde Stella häromdagen på sin blogg Skrivkramp.
Jag tycker det är så himla bra att jag bad att få återanvända det.
Och det fick jag.
Med bara vissa justeringar.
Läs och njut av Stellas tankar.


 Den går att ta av, men alla vet inte om det. Vågar kanske inte än. Vi byter den när det passar. När stunden inser vem vi borde vara, bete oss som, så växlar vi till ett annat slags utseende. Hur vi uttrycker oss, står, ser ut: allt ändras. Eller bara vissa delar.  
 





 









Det är en naturlig egenskap tror jag. Att man formas efter omgivningen, annars skulle man bli utstött, ses som socialt efter. Man har ju olika gemensamma nämnare med olika människor. Olika saker man vill lyfta fram. 
 




 









Men vissa gånger kan masken få mig att känna mig falsk, jag byter ut sig själv till en viss del och efteråt undrar jag: Vem sa det? Det var inte jag. Någon annan. Men om det inte var jag, vem var det då som sa det?
 
 






 









Jag tror att Masken finns där, den byter form, röst och ursprung. Det kan ge, eller har i alla fall gett mig, känslor av att inte veta vem jag är. Jag ger mig själv dubbla budskap, om inte fler, när jag ändrar åsikter och känslor beroende på vem jag umgås med. Krockar kan uppstå när olika umgängen träffas och plötsligt vet jag inte vad jag ska säga eller tycka längre. 



Så bortom alla masker. Bortom alla spel. Vem är det? 

För visst finns det något längst därinne. Som inte har något utseende. Som inte har några krav. Som bara är. Och helt plötsligt spelar det andra ingen roll. 






Men tänk om. Tänk om man hittade någon att ta av sig masken med. 
Och bara vara.

Tänk om man inte behövde det, egentligen.




Related

Stella 5336264084110805448

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item