charlottecronquist

Adventsboken 23: Närhet på Skeppsudden

Vägen till Ja, del 23 Intimacy is being seen and known as the person you truly are.  Amy Bloom, amerikansk författare ...


Vägen till Ja, del 23

Intimacy is being seen and known as the person you truly are. 

Amy Bloom, amerikansk författare



Alexander och jag har hunnit gå en del kurser på temat sexualitet. Som Johan Ekenbergs ”Sex en motorväg till gud” och som några tantrakurser. Och redan innan jag och Alexander hade träffats i verkliga livet, i ett av de första mejlen han skickade till mig gav han mig länken till Vaginarts. Han visade sitt intresse för och fascination inför kvinnokönet. Jag visste att han var en man som verkligen uppfattade kvinnan i allmänhet och kvinnans kön i synnerhet som heligt.
Så sexualiteten, kroppen, lusten och skammen var central i vår relation från början. Vi har processat mycket kring det. Vi vågar tala om drömmar och fantasier, men också om rädslor och sårbarhet. Vi har testat vår autenticitet på många områden och även i det sexuella fältet. Vi valde från allra första gången vi träffades att vara bokstavligen nakna inför varandra.
Än så länge är det inte så många som vet om det där. Det har ingått i vårt privata hemliga rum. Men jag känner en längtan efter att låta livet bli fullständigt, att bli mer transparent, att få alla delar av mig att vara skamfria. Att våga tala också om det som andra kanske ryggar för. Att bli mindre rädd för vad alla andra (mamma och pappa) skulle kunna tycka. Och att fortsätta utforska sexualitet och närhet.
Ylva Franzén, känd för mycket, bland annat boken ”Orgasmera mera”, för sina orgasmkurser för kvinnor, för sin ”vänliga” sexbutik Afrodites apotek, älskar Alexanders bilder. Hans vaginakonst. Och vi träffas vid flera tillfällen och hon frågar om vi kan vara med som lärare i hennes utbildning till erotikpedagog. Det vill vi. Det låter spännande. Vi tackar båda ja till det.
Samtidigt som Ylvas utbildning ska Lorenzo Stiernquist starta en utbildning till sexsibilitycoach. De två utbildningarna har en del gemensamma nämnare. Så jag ringer Lorenzo och frågar om det är okej att var deltagare i hans utbildning trots att vi ska vara lärare i den andra.
Lorenzo svarar med öppna famnen. Vi är mer än välkomna.

Så åker vi till Skeppsudden för ett nytt äventyr. Sexsibilitycoachutbildningen består av tolv moduler under ett och ett halvt år. Det kommer att handla om allt från kroppskännedom, till solosex och tantra. När vi kommer dit första gången inser vi snabbt att vi är det enda paret på utbildningen och att vi är där som individer i första hand och som par i andra hand.
Det gör att vi ställs inför en rad delikata frågor som handlar om vilken närhet vi tillåter oss själva - och varandra - att ha med andra. Vilka spelregler ska gälla för oss? När är vår relation viktigare än våra personliga preferenser? Är den någonsin det? Hur ser vår lojalitet ut?

Vi skapar gemensamma spelregler som vi också berättar för gruppen. Det känns bra. Ändå känns det sårbart de första modulerna. Det är som att vårt beteende blir extra påpassat eftersom vi så uppenbart är ett par. Vi får en hel del projektioner på oss... projektioner som jag i möjligaste mån vänder tillbaka till avsändaren. Som någon som säger att hon tycker att det är besvärande att jag är gift med Alexander, eftersom hon tycker att han är attraktiv. Och jag frågar varför hon berättar det för mig och om hon har varit med om att bli sviken i en relation. Jo, det har hon ju. Så jag säger att detta handlar varken om mig, eller om Alexander eller vår relation, det handlar om henne.

Det är spännande att gå en utbildning som handlar om det allra närmaste. Där vi kan sitta och prata om sex och orgasmer och längtan i pauser utan att någon höjer ögonbrynen. Det är som att vara ute i total frihet, i en omgivning som inte skambelägger tankar kring sexualitet och det är väldigt skönt.

Det sker också gradvis förskjutningar i mig. Mitt förhållande till min kropp blir allt mer avspänt. Mitt förhållande till min och andras sexualitet likaså. Mitt förhållande till närhet får nya dimensioner och jag inser att det verkligen är viktigt att börja i rätt ände: Med att våga känna närhet till mig själv, att acceptera alla aspekter av mig själv och alla mina uttryck för det. Även njutning, lust och den oro som väcks när gamla spöken vaknar till liv.

Världen utanför är inte riktigt lika försonande i förhållande till det här spåret vi har valt. Den vanligaste reaktionen är faktiskt tystnad eller att de vi pratar med snabbt byter samtalsämne. Ibland får jag känslan av att vara pestsmittad - för att jag öppet vill utforska något som alla (nåja, nästan alla) sysslar med och något som är viktigt för så väldigt många. Det är som att det är jobbigt med människor som lyfter på täcket och pratar om vad som pågår där.

Men jag står kvar. Jag vill lära mig mer om mig själv och jag vill få tillgång till hela min livskraft och då kan jag inte smita från mitt förhållande till sex.
Nästa avsnitt: Våga leva fullt ut

Related

Ylva Franzén 6992808644114704160

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item