charlottecronquist

Vems sexualitet skambelägger du? #blogg100

Jag tittar på när Alyssa Royse talar om sexualitet och skam. Och jag känner: Yes! Hon går rätt på kärnan. Skam begränsar vår sexual...



Jag tittar på när Alyssa Royse talar om sexualitet och skam.
Och jag känner: Yes!
Hon går rätt på kärnan.
Skam begränsar vår sexualitet.
Det är andra som berättar när vi borde skämmas.
Och egentligen bygger det på rädsla... så låt oss släppa skammen och älska på våra egna villkor.

Titta på den här TEDX-föreläsning och fundera på hur fri du vågar vara i din sexualitet:




Just nu befinner jag mig på den allra första modulen av sexsibilityutbildningen. En utbildning som verkligen vill bidra till mindre skam. Att vi lägger skam på andra. Att vi känner skam. Att vi vågar öppna för vår egen sexualitet. Att vi slutar har synpunkt på andras sexualitet - så länge den sker mellan vuxna som samtycker till sexet.

Och jag tycker att Alyssa Royse lyfter fram något som verkligen är värt att belysa:
Hur bidrar vi själva till att sprida skamkänslor kring sex? Och hur bra skulle vi må om vi vågade komma i kontakt med vår egen sexualitet...?



Jag deltar i bloggutmaningen #blogg100. Detta är dag 28.

Related

TED 7915867155547421641

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item