charlottecronquist

Vänskap gynnas av uppriktighet

Jag tar kontakt med en vän som jag längtar efter att träffa. Vi sms:ar lite fram och tillbaka. ”Jag ber att få hålla lite öppet –...



Jag tar kontakt med en vän som jag längtar efter att träffa.
Vi sms:ar lite fram och tillbaka.
”Jag ber att få hålla lite öppet – det händer så mkt i livet just nu att allt ändras typ hela tiden. Ses gärna. Behöver se till mig själv först och främst bara. Övar. Kram”
Hens svar gör mig så glad.
Hen vågar välja sig själv, hen vågar säga som det är.
För mig är det ett vänskapsbevis om något.

Jag minns en bok jag var redaktör för 2004. Den heter ”Stressa rätt” och är skriven av Clas Malmström.  I den boken ger han en verktygslåda för att må bra. Ett av verktygen handlar om samhörighet.  En av de saker han säger är att det är viktigt att våga säga som det är till vänner och att det stärker samhörigheten. Ett ärligt nej, kan vara lika viktigt som ett ärligt ja.

Jag väljer att citera lite ur boken:
Jag ser dig – du betyder något. Ett av de nästa sätten att utöva samhörighet är att visa de människor du träffar ofta att du ser dem, att du vet hur de beter sig, att du ser vad de gör och att det betyder något för dig. Visa att du ser när någon anstränger sig lite extra, tar ansvar, bidrar till gemenskapen, försöker glädja dig, gör sig vacker eller bara är omtänksam. Kommentera det, sök ögonkontakt, sänd signalen: Jag ser dig! Bland det viktigaste för människor är at veta att de finns i andras värld.
Om du riktar uppriktig uppmärksamhet på andra, får du rikligt tillbaka. Pröva ska du få se! Nästa gång någon gör något du uppskattar så tala om det. Och nästa gång någon du känner gör något du tycker illa om så tala om det också. I båda fallen sänder du budskapet: Du och dina handlingar betyder något för mig. Både positiv och negativ kritik, framförd på rätt sätt, förstärker samhörigheten.”


Related

ärlighet 4542042478525610934

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Lenas Trädgårdsrum27 juli 2013 kl. 09:44

    Well said! Bra om Sann och Uppriktig vänskap.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. charlotterudenstam27 juli 2013 kl. 10:03

    Tack detsamma <3

    SvaraRadera
  3. När du hade temat "hör av dig till någon du längtar efter" tänkte jag slå dig en pling. Längta är väl att ta i, men det var länge sedan vi hördes. Sedan kom, som ofta, annat i vägen just den dagen.
    Angående vänskap, alla kommer vi med mer eller mindre fullpackat bagage, har vi tur finner vi en vän som kan hjälpa oss att packa upp allt det där stöket, rädslor, skuld, skam och min största fiende alla kategorier, tvivel!

    SvaraRadera
  4. charlotterudenstam30 juli 2013 kl. 09:43

    Slå en pling nästa gång impulsen kommer <3
    Sedan jag började jobba med sexsibility har jag fått många vänner... för där har många rensat rätt mycket i bagaget. <3

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item