charlottecronquist

Sexsibilityfestivalen: Vilken tyngd bär du?

Ibland kan livet kännas tungt, som att jag bär tunga bördor. Men vad är det egentligen som skapar den känslan? I en workshop p...




Ibland kan livet kännas tungt, som att jag bär tunga bördor.
Men vad är det egentligen som skapar den känslan?
I en workshop på sexsibilityfestivalen med Matt Sinbad och Leanne Edwards fick jag ett konkret svar på den frågan.
Och jag kunde verkligen känna att bördan lättade.

Jag befinner mig i det största tältet på årets festival, Shakti-tältet. Jag är en av ungefär 50 deltagare på workshoppen, som ska handla en del om Sacred sexuality och vår koppling till Moder Jord.

Leanne frågar om någon är frivillig att visa en sak och jag går upp och ställer mig framför henne.
      Vilka har påverkat dig i ditt liv?
      Mamma och pappa, blir mitt första svar.

Då får jag välja två personer som får representera mina föräldrar och de ställer sig bakom mig. Sedan ber hon mig välja två personer för att representera mina farföräldrar och två som representerar deras föräldrar.

– Och bakom dem kan du föreställa dig dina släktled ända ner till häxbränningarnas tid.
Jag får fortsätta säga personer eller andra som påverkar mitt liv. Jag nämner min man, mina barn, kyrkan och samhället och alla dessa får representeras av olika personer. Slutligen får tre personer representera tidigare liv.

Jag inser att det jag är med om är en slags familjekonstellation, och att detta sker inför en stor grupp människor.

Så säger Leanne till mig att jag ska vända mig om.

Jag vänder mig långsamt om och ser alla som står där bakom mig. 
Jag känner ett påtagligt tryck över axlarna och så börjar jag sjunka ihop. 
Eller snarare: 
Det är som att åsynen av alla dem som påverkar mitt liv i dag, all den energi som binder mig i dag, får mig att tryckas ihop. 
Jag känner en smärta i hela kroppen, en känsla av att vara fastlåst, min kropp trycks ihop och till slut ligger jag som en liten boll framför gruppen av människor som representerar allt det som påverkar mig. 
Jag känner mig fullkomligt tillintetgjord. 
Jag skriker av en slags uppgivenhet. 
Det känns som att jag inte har något självbestämmande i mitt liv, utan att det är dessa människor som formar mig, som stjäl mitt liv, som trycker ner mig. 
Och jag bara känner att nu räcker det. 
Jag vill inte låta dem tynga mig längre. 
Jag vill leva mitt egetliv.
Så någonting i mig, min inre styrka, mitt mod, min levnadsglädje, 100%-aren i mig, reser mig upp inför gruppen. Jag sträcker ut hela min kropp och tjuter ett frihetsvrål. Jag tittar ut över gruppen människor och känner att deras makt om mig har släppt.

Jag känner en lätthet i kroppen. 
Jag känner att min rörelsefrihet har blivit större, jag känner det som att jag har ett större utrymme runt mig, åt sidorna och uppåt.

Det är första gången jag tar tillbaka mig själv, min kraft och mitt liv på sexsibilityfestivalen. 
Det kom att hända flera gånger, på olika sätt.

Så fundera på vad som tynger dig, vad som hindrar dig från att leva dina 100%. 
Vad kan du släppa taget om? Jag coachar dig gärna på vägen. 

Related

tyngd 3399116203270388287

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item