charlottecronquist

Adventskalender: 24 tankar om döden. 17.

I simply can't build my hopes on a foundation of confusion, misery and death... I think... peace and tranquillity will return again....



I simply can't build my hopes on a foundation of confusion, misery and death... I think... peace and tranquillity will return again.
Anne Frank



17.  Hur vill du din kropp ska tas om hand efter döden? Spelar det någon roll?


Det sänds en teveserie i åtta avsnitt om döden i SVT. Första avsnittet handlar om den döda kroppen. Om hur vanligt det är med kremering i Sverige och hur relativt få jordbegravs. Det ger mig ytterligare tankar om döden ... sådana där lite mer praktiska... kanske är de filosofiska också ... för tror jag att min kropp ska födas på nytt på den yttersta dagen och därmed behöver finnas kvar? 
Nej. Det gör jag inte. Så det kanske inte är min önskan som är det viktiga, det kanske är min familjs... fast kanske skulle det underlättas av om jag ger riktlinjer?

Hur tänker du konkret kring vad som ska hända med din kropp efter din död?




I år bjuder 
Charlotte Rudenstam på en annorlunda adventskalender. Hon låter dig reflektera över livet och döden i korta ord, sånger och annat som hon associerar till döden.


Bidra gärna med dina reflektioner i kommentarsfältet.

Related

döden 6636900544532410460

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item