charlottecronquist

Summera och se framåt. Eller?

Tillhör du dem som strax före nyår varje år summerar året och sedan sätter något slags intention inför det kommande året? Isåfall ...




Tillhör du dem som strax före nyår varje år summerar året och sedan sätter något slags intention inför det kommande året?
Isåfall är du inte ensam.
Igår ställde jag frågan på Facebook och fick en uppsjö med intressanta svar.


Jag har sällan gjort långa summeringar eller svarat systematiskt för att utvärdera året som gått. Det jag däremot gjorde i många år var att skriva ett dagboksinlägg där jag satte något slags intention för det kommande året. När jag sedan tittade i dagboken ett år senare, kunde jag se att mycket av det faktiskt hade hänt.

De senaste tio åren har jag antingen inte gjort något sådant, eller så har jag helt enkelt mediterat över frågan: Vad behöver jag släppa taget om? Vad behöver jag inte ha med mig in i det nya året? Vilket ord vill jag ta med mig in i det nya året?
Jag minns att ett år var det nya ordet närvaro.

Nu känner jag återigen en lust att använda den där skälvande tiden då något dör, för att något ska kunna födas till att vara lite mer strukturerad än på flera år.

Jag vet inte riktigt hur omfattande det ska bli och jag har fått en hel del inspiration.
Här är några idéer:

Wivan-Kristina Sandberg sätter en intention för året som hon lägger i ett kuvert och läser ett år senare.

Hälsocoachen Ulrika Gabriel delar med sig av ett ganska omfattande årsbokslut som du kan göra. Tack Ulrika <3

Britta Hahne skriver ner alla viktiga och positiva händelser på lappar med datum som hon går igenom vid årets slut.

Karin Haglund, som driver Live Vision hälsa säger välkommen till Happy New You med en rad konkreta frågor.

Coachen Helena Omfors ställer sig frågor som: Vad har jag gjort i företagandet? Vad har jag gjort privat? Vilka insikter har jag fått? Hur har jag utvecklat mina relationer? Vilka nya vänner har kommit in i mitt liv? Vem har betytt mycket för mig?

Coachen Maria Helander verkar göra ungefär som jag: Vad vill jag ta med mig? Vad vill jag lämna kvar? Varje avslit är en ny början. Just love it.

Coachen Helena Roth brukar ordna en aktivitet på nyårsfesten där gästerna är med och svarar på frågor som:  Så minns vi året – upplevelsen som var roligast, ledsammast, underbarast, kärast, revolutionerande, årets premiär, omvälvande, fantastisk, bäst, tråkigast, upplysande. Framåtblick på kommande år, mina ledord, jag vill åstadkomma, resmål jag vill uppleva, höjdpunkter.

Spökskrivaren Johanna Wistrand tar ett lite annorlunda grepp. Hon skriver en dialog med sig själv i en anteckningsbok, där hon ställer tuffa fördjupningsfrågor, lite kaxigt journalistaktigt. Hon ställer sig själv mot väggen.

Livsnjutaren och psykosyntesterapeuten Åsa Helena Forsman gör en årstavla varje år. Hon gör den vackert och lustfylld och försöker få med så många aspekter och nivåer som möjligt. Sedan hänger en vid sängen och hon tittar på den varje morgon och kväll och varje nyårsafton går hon igenom årets tavla.

Så frågan är vad jag ska göra? 
Har du ett behov av att sammanfatta året och sätta en intention för det kommande?

PS: Flera i trådarna på Facebook sa också att de inte gör detta av olika skäl ... så den möjligheten finns givetvis också.


Related

årskrönika 3816186538018665854

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item