Som ung roade jag mig då och då att se alla fallossymboler jag omgavs av. Jag såg midsommarstänger, jag såg en rad obelisker, som den v...
Som ung roade jag mig då och då
att se alla fallossymboler jag omgavs av. Jag såg midsommarstänger, jag såg en
rad obelisker, som den vid Sergels torg, jag såg skyskrapor. Överallt stod de,
kukarna.
Det var som en ständig påminnelse
om vad som är viktigt att manifestera i samhället. Mannen, manslemmen,
patriarkatet. På en symbolisk nivå skulle jag lära mig vem som stod högst,
rakast och starkast i samhället.
|
Det kanske är dags att riva dessa, för barn synliga, monument över manslemmen? |
Då visste jag inte att de första
symbolerna mänskligheten faktiskt använde avbildade yonin, fittan, kvinnans
kön. Ser jag tillbaka långt i historien finns de överallt, det är bara det att
formen är så mycket mindre uppenbar och mindre påträngande, än pålarna jag betraktade.
”Med tanke på den översexualisering som råder och att
sexvanor är något som det görs politik av så tycker jag att man borde sitta i
fängelse för sexuellt ofredande av minderåriga om man som konstnär målar
vaginor på väggarna i skolan”.
Det är lätt att anta att Larsson
syftar på Carolina Falkholts underbara och omdiskuterade grafittamålning på en
skola i Nyköping, ett verk som är på väg att censureras och där själva
yonisymbolen, enligt många källor ska döljas.
Vilken historielöshet detta
vittnar om. Vilken märklig syn på kvinnan och kvinnans kön. Både sd-ledamotens
uttalande och de beslut som fattas om att skydda barn från att se en yonisymbol
är så korkade att det är lätt att välja att skämta bort dem.
Jag tycker att det är mycket
värre. Jag tycker detta är värt att ta på allvar. En aspekt handlar om
yttrandefrihet, en aspekt handlar om synen på människan och människokroppen och
en tredje handlar om en ganska illa dold syn på kvinnan och hennes kön.
På Facebook finns nu en grupp som
visar fittkonst, som en direkt passning till uttalandet i riksdagen. Jag har
sällan sett så många vackra bilder på rad. Flera av dem har tydligen blivit
anmälda som olämpliga, till exempel en på ett öppnat ostron. Det är en glad
lite upprorisk stämning i den här gruppen. En fittavänlig ton. En ton som
vittnar om att det finns många människor som vare sig räds hot om fängelse
eller idéer om att det vore moraliskt förkastligt att avbilda kvinnokön.
|
Alternativ för dig som vill dansa runt en yonisymbol i morgon. |
Hur kan det vara så att
kvinnokönet, alltings ursprung, fortfarande kan vara så laddat år 2014.
Hur kan
det vara så att ingen ifrågasätter alla symboler för manskönet?
Skulle nästa
steg i den här debatten kunna vara att förbjuda midsommarstänger, hur hur ska
barn i det översexualiserade samhället kunna hantera att de dansar runt en kuk?
Frågorna hopar sig. (Och ja, jag börjar raljera, det är verkligen
svårt att låta bli.)
Jag vill leva i en värld där kärleken är det viktigaste. "Love is my religion".
Det manifesterar jag till exempel genom sommaräventyret The JoyRide experience, fem dagar i Hästveda där kärleken och rätten att var oss själva står i centrum och där vi känner oss fria att uttrycka vad vi vill. Där ingen moraliserar kring avbildningar av könen. Vi välkomnar alla som vill leva i frihet att komma dit.
"The JoyRide Experience - love, sex, and freedom to be you."
En sömnig och lättjefull sommarmorgon funderar jag över om vi kan se den gamla grävda vattenbrunnen som en Yoni symbol.
SvaraRaderaDet livgivande vattnet flödar fram.
En av de absolut viktigaste beståndsdelarna i en gammal gård.
Viktig, men också ganska dold. Livgivande och lockande men också farlig.
Men hur ska symboliken med den gamla brunns-ålen tolkas?