En av bilderna som genusstudenterna i Kanada skapade. En grupp studenter i Kanada genomförde förra året ett projekt där de tittade...
https://lustochliv.blogspot.com/2014/07/vilka-konsekvenser-far-det-nar-kvinnor.html
 |
En av bilderna som genusstudenterna i Kanada skapade. |
En grupp studenter i Kanada genomförde förra året ett
projekt där de tittade på hur kvinnor objektifieras i reklam – och de ser hur
bilden av kvinnor över tid också sexualiseras allt mer.
Frågan är hur synen på kvinnokroppen påverkas av att
ständigt se bilder i reklamen som framställer kvinnor som sexobjekt, oavsett om
det är ett verktyg eller en telefon de förväntas köpa?
-Vi påverkas alla av bilder vi ser varje dag, säger Dylan Lambi-Raine. Oavsett om det är på en annonstavla, i ett magasin eller på teve. Reklam handlar inte bara om att sälja en produkt, de säljer ett förkroppsligande, en relation.
För ungefär ett år sedan producerade studenterna Dylan Lambi-Raine, Kayla Hatzel and Sarah Zelinski
en film när de pluggade genus. Filmen blev snabbt en viral succé och har sett ungefär 2,5 miljoner gånger (i den version jag funnit.)
I filmen – som jag starkt rekommenderar dig att se – tittade studenterna, inte bara på vilket stereotypt sätt kvinnor porträtteras i reklam, de tog också och gjorde egna reklambilder där de bytte ut kvinnor mot män i scenerna.
– Vi valde människor som såg vanliga ut, i olika storlekar, för att visa hur människor verkligen ser ut, säger Sarah Zelinski.
I Kanada ökade antalet bröstförstoringar med 36% mellan 2000
och 2009, samtidigt som operationer för plattare mage ökade med 84%.
Det finns studier som visar att kvinnor framställs som
objekt i över hälften av all reklam i tidningar som riktar sig till kvinnor.
Och fyra av fem kvinnor läser då och då en sådan tidning. (Ja, jag var nyss hos
frisören och visst läste jag de blänkande magasinen.)
Det är också allt vanligare att kvinnor framställs som sexuellt undergivna
och män som starka, dominerande och aggressiva. Män påverkas också av bilderna
av hur män framställs. Och depressioner bland män har ökat dramatiskt de två
senaste decennierna.
Och vad händer i världen utanför reklamen? Hälften av alla
kvinnor i Kanada blir utsatta för våld eller sexuellt våld. Var sjätte dag
mördas en kvinna i Kanada av en person hon är i en nära relation med. Var 17:e
minut våldtas en kvinna i Kanada.
Reflektionsfrågor
Tillåt dig att se hur du reagerar när du ser en man i
en roll som du förmodligen är van att acceptera att en kvinna får ha i
reklamen.
Skrattar du generat? Tycker du det blir löjligt? Och
om du gör det… vad kan det bero på?
Hur tycker du att kvinnor och män ska framställas i
reklam?
Vilken koppling ser du mellan våld och sexuellt våld
och de bilder vi matas med?