charlottecronquist

Fredagsmys: Ge vad du önskar till någon annan … en kram, en blick, en blomma… och se vad det ger dig.


Det är fredag och du kan känna dig utsjasad och trött.
Du kan längta efter att bara slappa eller rent av att bli uppassad och ompysslad.
Du kan vara irriterad, önska att andra kan läsa in dina behov och känna besvikelse över att du inte får det du behöver.
Vad skulle hända om du vände på kuttingen? 

Vad skulle hända om du ger det som du vill få?

Då och då har jag haft som sport att få sura människor att le. Jag ler mot en trött kassörska, jag ställer en fråga till en person på gatan. Det är nästan som i trisslottsreklamen: Plötsligt händer det. För nästan alltid slutar det lilla mötet med ett leende.
Jag blir glad och den jag möter blir glad.
Jag har gjort det där för att jag vill sprida glädje och för att jag vill se om glädje smittar.
Vad jag inser nu är att det finns ytterligare en dimension i det: Jag längtade efter att själv bli mött med ett leende.
Så vad jag då och då gör är att jag ger något till någon som jag själv vill ha mer av i mitt liv.

Ge det du själv vill ha

Tänk så fredagsmysigt det skulle vara att börja agera på det sättet, redan i dag.
Vad är det som du vill få in i ditt liv, eller få mer av i ditt liv just nu?
Din uppgift blir nu att inte sitta och vänta på att det du längtar efter ska ske.
Istället för att tycka synd om dig själv för att du saknar något – ge detta något till någon (i de fall det är möjligt) och gör det utan krav på att få något tillbaka.
Alltså. 

Du längtar efter att bli ompysslad. Vem kan du pyssla om en stund?
Du längtar efter en kram. Vem kan du ge en kram?
Du längtar efter att känna dig sedd. Vem kan du visa att du ser – genom att tala med, ringa upp, ge en komplimang, visa att du har lagt märke till vad hen har sagt eller gjort?
Du längtar efter att få en date. Vem kan du be om en date?
Du längtar efter att få vila. Vem kan du erbjuda vila en liten stund?


Ge detta från ditt hjärta och lägg märke till vad som händer.

Möten som öppnar för fredagsmys



Välkommen till höstens första The JoyRidekväll i Stockholm på temat möten – där vi inviterar dig att lyssna på ditt hjärta och känna in vilka möten du behöver för att få ditt hjärta att skutta lite extra.

Alexander och jag öppnar dörrarna på Yoga Inuti på Södermalm i Stockholm fredagen den 26 september. Där kan vi tillsammans skapa de möten vi behöver den kvällen. Kvällen innehåller en workshop på temat möten, fika och fri space. Läs mer här.


Related

the Joyride 4937386233397160394

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Vilket bra sätt att se på det! Så ska jag tänka i fortsättningen, hur kan jag ge mer av det jag vill ha med glädje och sprida mer glädje. Tack för tänkvärda ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att se vad resultatet blir för dig på lite sikt. Ett sätt att se det är ju att du får in det du vill ha i ditt liv, genom att ge det. <3

      Radera
    2. Ett sätt att se det är att du faktiskt får in det som du önskar i ditt liv, genom att ge det... undrar vad det kan ge dig på lite sikt :)

      Radera
  2. Allt jag ger, skall bli mig givet i tusenfalt. Ibland från helt oväntat håll och oftast när jag minst anar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får jag kunder från helt okänt håll och när jag försöker kartlägga hur någon har funnit mig, finns det ofta en förklaring i att jag gett något till någon. <3

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item