charlottecronquist

Det är jag som är Charlotte i SVT:s Från Sverige till himlen om andligt sex.

Foto: Louise Weibull.


Charlotte, ser du en koppling mellan sexualitet och andlighet?
– Självklart. För mig är den sexuella energin den snabbaste vägen till det gudomliga i mig.

Sex och andlighet är en skön kombo, menar Charlotte Rudenstam. Vem vill inte möta de djupa aspekterna av livet och samtidigt njuta?
Om det talade hon i "Från Sverige till himlen" i SVT2 - i ett program där du kunde följa en gudinnemeditation, en yonipuja och mötas i Charlottes och Alexanders vardagsrum.



Människor som upplever att livsenergin föds i sexualiteten blir ofta mer kärleksfulla mot sig själva, mot andra och mot självaste moder jord.

Egentligen är det enkelt: Du är gud, jag är gud, vi är gud.
Vi har det gudomliga inom oss, men av något outgrundligt skäl är vi sällan i kontakt med den andliga dimensionen.
Det enklaste sättet att känna det är när den sexuella energin är påslagen. Sex är den snabbaste vägen till det gudomliga.


Kanske är det just det som blir det konstiga eller farliga: Att jag ser det gudomliga som något som finns inuti, att jag inte behöver något utifrån för att komma i kontakt med det. Genom att försätta mig i andra medvetandetillstånd – genom andning, meditation eller sex, eller en kombination av dem, kommer jag i kontakt med det gudomliga i mig.

Jag kan uppleva att jag har sex med universum eller sex med gud, om du så vill. Det är en djup, innerlig känsla som är svår att sätta ord på.

Så här kändes det efter en kurs som handlade om kopplingen mellan andlighet och sexualitet:

”Jag möter vibrationen i mig på ett nytt sätt. Jag känner hur energin pulserar genom mig, som om jag är ett stort glödande batteri. Jag rör mig inte medvetet. Min livsenergi tar mig med på en resa och jag vet inte vart den för mig. Jag följer mitt flöde, min puls, och det magiska är att ju mer sann och närvarande jag är desto mer vågar mina essentiella kvaliteter visa sig och desto mer kärlek möter mig. Så adderas det genom andras närvaro, av andras energi. Magi.”


Genom att tillåta den sexuella energin att flöda genom mig – och det kan ske i dans, i andning, i meditation, i tantraövningar, i naturen, i sex – så tillåter jag mer av livet i mig. Sedan jag blev vän med min sexualitet och såg dess djupare kopplingar lever jag ett rikare liv – och ser också hur jag, genom att vara jag, kan bidra till att sprida den känslan vidare till andra.

Uttryckt på ett annat sätt tror jag att mitt liv handlar om att sprida kärlek.

Det jag personligen behövde göra var att möta rädslan. Rädslan för att leva mitt liv, rädslan för att lyssna på min inre röst, rädslan för vad andra skulle tycka då.

Världen behöver värmas upp med kärlek

Du kanske har läst Tove Janssons berättelser om Mumintrollet. 
Där finns den iskalla figuren Mårran, som ofrivilligt fryser omgivningen till is och dödar dem som kommer i hennes väg. 
Ibland känns det som att jag gör det omvända. 
Att jag befinner mig i ett land där det finns väldigt mycket rädsla, 
som jag kan bidra till att smälta, genom att vandra fram och sprida kärlek.

De senaste 15 åren då jag på ett personligt plan har brutit mark för kärleken, har jag märkt att det största sprängstoffet i detta kärleksarbete är kroppens uttryck för kärlek, närhet och intimitet. Att två eller flera kroppar möts i närvaro och älskar. Att tala om sexualiteten och den sexuella energin leder ibland till starka reaktioner.

Ganska sällan är det någon som säger rakt ut att de tycker det är jobbigt att min mission är att människor ska få in mer kärlek i sina liv – bildligt och bokstavligt. Men jag får höra det på omvägar. 
Jag får höra talas om människor som blir arga för att jag vågar säga att sex är något att njuta av, att sex kan öppna för andliga upplevelser, att sex och den sexuella energin är värda att utforska.
Min sanning är att det är möjligt, min erfarenhet är att det är möjligt och det jag själv har erfarit att det som kan hindra är rädsla och skam. Det var en av orsakerna till att jag skrev "Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft."

Livsenergin föds i sexualiteten

Allt oftare finner jag andra som vandrar kärlekens väg fram, som också lägger märke till hur människor som ser att livsenergin föds i sexualiteten och som har egen erfarenhet av och har bevittnat hur de som bejakar den här energin också blir mer kärleksfulla mot sig själva, mot andra och mot självaste moder jord.

Jag går så gärna in i de rum där rädslan har mindre plats – eller, i de fall den är där – tillåts att finnas och där såren som rädslan har skapat kan läkas, för att rädslan möts med kärlek. Rädslan som kan uttryckas som skuld, skam, chock, kränkningar, hån och liknande. Jag befinner mig i rum där skuggorna får vara med, omfamnas och transformeras. Jag befinner mig i rum där det är okej att säga som det är, vara sig själv och, på egna villkor, utforska sina egna gränser.

En värld där jag är fri att vara mig själv på djupet

Jag befinner mig i rum där inga droger behövs, för att själva livsenergin och närvaron skapar så mycket kärlek.

Jag befinner mig i rum där närvaro, medvetenhet, respekt och tillit är viktiga. Där det går an att vara både sårbar och att ta för sig av livet.

Jag går in i rum där jag blir älskad oavsett om jag känner mig som en liten lort eller som en glänsande gudinna. Jag går in i rum där jag kan vila från föreställningar om hur jag ”borde” vara.

I dessa rum ser jag människor med levande kroppar, med ögon som fått en ny lyster, människor som blir friskare, som vågar mer och som också vågar njuta av livet – med sex och allt.



Love is my religion <3





Related

sex 7184946665344293953

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item