charlottecronquist

Slutar din hjärna fungera när du hör ordet SEX?



Jag är så ofta med om att människors hjärnor tycks förtvina när jag nämner ordet sex.
Det är som att allt jag säger runt det där ordet inte finns och personens inre film sätter igång som ett självspelande piano.

Vad är det med sexualiteten som gör den så laddad att det är svårt att höra vad någon säger om den?



Efter teveprogrammet ”Från Sverige till himlen” där jag pratar om kopplingen mellan sexualitet och andlighet, har jag fått flera uppmuntrande kommentarer. Det finns också de som verkligen har lyssnat, som är nyfikna och de som söker vägledning.

För det kan bli krångligt i ett samhälle som på en och samma gång är översexualiserat och skambelägger sexualiteten.

Samtidigt märker jag hur flera människors tanketrådar drar iväg från det jag säger, till egna utmaningar och dilemman kring sexualitet. Jag brukar säga att jag är pryd, men på en högre nivå. Ett annat sätt att säga det är kanske att jag har integritet. Där jag befinner mig i dag leder jag inga sexkurser. Däremot vill jag vara med och skapa rum där människor släpper rädslor och skam och gör det möjligt att älska sig själv, sina kroppar för att därmed ha lättare att möta andra – andligt, sexuellt eller helt kamratligt. Det jag adresserar är främst den sexuella energin – känslan av att vibrera av liv - något jag kan njuta av både i sexuella situationer och i livet i övrigt.

Förvirringen kanske uppstår för att jag brukar ha kroppen i centrum. I mina kurser och även när jag coachar finns alltid kroppen med som ett verktyg. En av orsakerna till det är att det finns många låsningar i kroppen, blockeringar som kan hindra njutning och som kan hindra att livskraften får spelrum. Dessutom är kroppen alltid närvarande. Den är här och nu.

Så det är suveränt att kramas (för den som vill), att göra beröringsövningar, att meditera med handen på hjärtat, på magen, på könet). Det är suveränt att börja betrakta sin egen kropp och älska den som den är. Det är suveränt att känna hur det känns att få ett nej eller att säga nej till någon annan.

Alla de där sakerna kan bidra till expansion, att livet känns friare, att det är lättare att få skönt sex och att tillåta att sexualiteten känns djupare, även på det andliga planet.


Jag ska strax åka iväg för att ha en kurshelg i Göteborg tillsammans med Alexander. Kursen heter Kåt på livet och jag hoppas att deltagarna efter kursen känner sig friare att vara sig själva och mer i kontakt med sin sexuella energi… och det ska bli spännande att se om det går att säga sex, utan att de försvinner bort i sina filmer om deras föreställningar och erfarenheter av sex.



Related

sex 2236176395011995568

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item