charlottecronquist

Vad vore jag utan all denna KK?

Charlotte Rudenstam picture wombspace.

Min värld bärs upp av kvinnor.

Kvinnor som visar sårbarhet, kvinnor som visar styrka, kvinnor som går genom elden, kvinnor som har mod att följa sina hjärtan, kvinnor som känner sig om urvridna tvättsvampar men som ändå känner att livet är möjligt.

Jag talar om denna fantastiska KK som jag omges av och som jag tillåter mig att inspireras av: KvinnoKraften.

Jag har bevittnat hur ljuset från en kvinna gör att elden lyser starkare hos andra kvinnor, helt enkelt genom att vara sig själva och tillåta sig att bli mottagna som sig själva.

Dalai Lama lär ha sagt att det är västvärldens kvinnor som kommer att bidra till nödvändigt förändring. Att det kanske till och med är vi som genom vår kraft och vår kärlek kan bidra till att vända skutan, mänsklighetens färdriktning, från skummande stormar, till mer lugna sjöar. Som kan bidra till att kärleken breder ut sig, på bekostnad av rädslan. Som kan bidra till smartare konsumtion och mindre statustänkande. Som kan bidra till ett vi människor lever på ett mer hållbart sätt.

Jag tror att det egentligen handlar mer om inre förändringar än om yttre. Att när vi tillåter oss att vara oss själva så blir den nya statusprylen mindre viktigt. Jag tror att trygga människor slåss mindre än otrygga.

Jag inser att min trygghet byggs i KK. 

Kvinnokraften är nödvändig för att jag ska stå stadig på jorden. 
KK krävs för att jag ska orka känna allt jag gör, för att jag i trygga rum kan visa min sårbarhet, ja till och med min svaghet. 
Kvinnokraften gör det möjligt för mig att ibland släppa taget och bara hulka av gråt, eller tillåta mig att bli sedd när jag känner mig ovärdig eller otillräcklig.

Den kvinnokraft jag talar om är ickedömande. 

Den kvinnokraft jag talar om är omfamnande – vilka känslor som än råder. 
När kvinnor, som tillåter sig att stå i sin kraft, samlas kan under ske. 
Det är som att kraften från kvinnorna som står i cirkeln, som sig själva i ögonblicket, med det som är eller det som känns, fungerar som ett kraftcentrum, där den sammanlagda kraften blir enormt mycket större än varje kvinnas enskilda kraft. 
Det är som att kvinnokraften multipliceras istället för att adderas i dessa sammanhang.

Jag har bevittnat det jag kallar för transformation. Alltså kvinnor som går från att vara någon de spelar upp för världen, till att slita av sig alla masker och stå där nakna så det är möjligt att se hennes ljus skina så starkt att det nästan bedövar. Jag har bevittnat hur ljuset från en kvinna har lett till att få elden att lysa starkare hos andra kvinnor och till slut är det som att befinna sig inuti ett välfungerande kraftverk, där kvinnor skapar enorma energimängder just av att vara sig själva och tillåta sig att bli mottagna som sig själva.

Flera av dessa kvinnor har genomfört radikala förändringar i sina liv. De har börjat välja liv som de tidigare inte trodde vara möjliga. De har brutit mot konventioner, yttre kravs tyngande ok, brutit med rädslan för vad andra ska säga eller tycka.

Det är som att KK leder till att det inte längre går att leva liv i lögn, liv i spelade roller, liv som krymper dem själva.

Det kan låta som att detta handlar om egoism, men är i själva verket det omvända. Det kvinnorna lyssnar på nu är sina hjärtan, sina inre röster. Med i den här transformationen föds nästan undantagslös en vilja att göra något för världen, att bidra till att någon aspekt blir bättre för alla. Så att befria kvinnor till att känna kvinnokraften, det är också ett fredsarbete… på så många plan.

När jag gör fred med mig, hur mycket lättare blir det då inte att göra fred med andra?

Jag talar om KK, om kvinnokraften, helt enkelt för att jag är kvinna och för att jag behöver detta. Jag hoppas att det finna många motsvarigheter bland män och att vi kan mötas utifrån den spacen. 

Där kvinnan får stå i sin kraft, där mannen får stå i sin kraft, där den som inte känner igen sig i benämningen man eller kvinna får stå i sin fulla kraft, där våra hjärtan är öppna att möta varandra, utan slöjor.

Reflektionsfråga:

I vilka sammanhang känner du dig trygg nog att vara dig själv?

PS: Ett av de sammanhang där kvinnokraften förvandlas till glödande vulkaner är det virtuella bokprojektet för kvinnor, Heal my voice. I dagarna startades det första projektet där kvinnor från Sverige och USA möts på detta sätt. Vill du vara med? Jag tror det finns ett par platser kvar. Här kan du läsa mer.

Related

världen 3655115009503297380

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Ja!!! Håller helt och håller med. Dessa KK gäng är ovärderliga och så kraftfulla och givande. TACK för att du är en del av dem, Charlotte <3

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item