charlottecronquist

Hur skadar skam din relation till din sexualitet?


Jag tror att ett av de största såren som finns i människor handlar om relationen till sex och lust.
Skam skadar.
När jag mötte Nina Granbom för en månad sedan ställde hon självklart frågor om kopplingen mellan skam och sexualitet. När jag tittar på det gör det ont. Skam skadar verkligen.

Se klippet och fundera lite på din relation till skam och sexualitet.
Hämmar skam dig på något sätt?
Får skam några konkreta konsekvenser i ditt liv?
Vad skulle vara möjligt för dig att göra, att känna, att tillåta med mindre skam kring sexualiteten?
Eller snarare, vad skulle hända om du skämdes mindre eller inte alls över att vara du?
Vad skulle hända om du känner att du är okej som du är?
Vad skulle hända om du var snällare mot dig själv?
Vad skulle hända om du kände att du verkligen kan säga ja när du vill och nej när du vill?

Den typen av frågor finns i mitt system så gott som dagligen.
För även om jag tränar mycket på självacceptans, så har jag fortfarande en hård inre domare, med en tendens till att döma mig, för allt möjligt.
Men det blir lättare, det blir det. Det är lättare att sätta sunda gränser i dag.
Det är lättare att tycka om mig i dag.
Skammen äger mig inte längre och det är jag djupt tacksam för.

Om en tid kommer jag att erbjuda en nätkurs som handlar just om skam. Den är under produktion just nu. Arbetet med den gör också att frågan om skam blir extra uppenbar för mig. Du kommer snart att få veta mer om den.

Related

livet 7734063865341502468

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item