charlottecronquist

Medvetna kärleksrelationer: Träna på kärlek!




Det finns de som tror att kärlek och relationer är något vi kan, som vi inte behöver lära oss.
Min erfarenhet är att det finns massor att lära sig, att kärlek och relationer kan vara fyllt med utmaningar.
Därför är det bra att se kärleksrelationen som ett ställa där du kan träna på kärlek!

Vad skulle kärleken göra här?



Varken kärlek eller relationer är något statiskt. Det förändras över tid, ibland från minut till minut. Kärlek och relationer är mer en resa än en plats och beroende på hur tillåtande du är, desto djupare kan resan bli.

Med tillåtande menar jag, att vara öppen för vad som sker längs resan, att tillåta de känslor som dyker upp, att passera de hinder som du möter, att andas genom svårigheter, att se kärleken och kärleksrelationen direkt i ögonen, att vara modig och nyfiken.

När du vill skapa en medveten kärleksrelation är det bra att träna på att acceptera det som är, att vara närvarande, att förlåta och att tillåta ditt hjärta att befinna sig på platser där du kan känna din sårbarhet.

Jag minns en kvinna som sa att hon alltid gjorde slut när den första starka förälskelsen hade lagt sig. Hon ville vara på det rosa molnet, ville känna pirret varje gång hon mötte partnerns blick. Men kärlek kan vara så mycket mer än orgasmer och rosa moln. Kärlek kan vara en berg- och dalbana och det är möjligt att det ibland är de mörka stunderna som senare kommer att visa sig vara det mest berikande – för att de tar mark också för det ljusaste och de höga höjderna.

Ett sätt att träna kärlek på som Shelly Bullard rekommenderar är att då och då (och i synnerhet när du eller relationen står inför en utmaning) ställa frågan:
Vad skulle kärleken göra här?


Det fina med den frågan är att det inte finns ett givet svar. Svaret bli olika varje gång och genom att verkligen lyssna på svaret och försöka leva svaret kan kärleken växa på sätt som du inte har varit med tidigare. På det sättet kan din medvetna kärleksrelation verkligen innebära att den förkroppsligar vad kärlek är.

Genom att verkligen gå in för att träna på det sättet kommer du förmodligen också att märka att du kommer att märka att kärlek dyker upp i livet och i relationen på sätt som du inte ens hade kunnat föreställa dig tidigare.

Jag tycker att Shelly Bullard har så många poänger i det hon säger. 

För egen del är en del av min personliga kärleksträning att jag tar ett steg framåt när jag blir rädd, istället för att backa. Jag möter mina utmaningar. Ibland är jag så rädd att jag skakar, men jag gör det ändå och det magiska är att jag har mer kärlek i mitt liv än tidigare och på så många olika plan. 
Ibland misslyckas jag så klart – och det är en del av träningen. 
Vem blir världsmästare utan träningsmatcher eller utan att gå på själva träningarna? Jag tror det är här, i ödmjukheten inför att kärlek är något som går att lära, de största vinsterna går att hämta... 
Jag vill verkligen medvetet möta världen, livet och kärleken ... det gör ont ibland ... och gör att jag känner mig så otroligt levande!

Detta är med andra ord den fjärde artikeln om medvetna kärleksrelationer. Den tredje kan du läsa här.
Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Vill du få mer tillgång till din sexuella energi? Här finns 21 korta meditationer du kan göra för att komma igång.


Related

kärlek 553254944909083862

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item